Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2019)
“Gastvrij en op maat” geeft met een paar woorden goed aan waar de focus ligt van onze dienstverlening. Onze dienstverlening is gebaseerd op een omnichannel benadering, dat wil zeggen dat inwoners en bedrijven zelf kiezen hoe ze ons willen benaderen. Soms gebruiken ze hiervoor één kanaal, op andere momenten meerdere, verschillende kanalen. Wij sturen daarbij toe naar: digitaal waar gewenst en persoonlijk en betrokken waar nodig. Met zorg voor hen die zich (tijdelijk) in een kwetsbare positie bevinden. Maatwerk is daarbij ons uitgangspunt. In 2019 wordt het toegankelijk maken van al onze digitale uitingen nog belangrijker, dit op basis van het besluit digitale toegankelijkheid. Zwolle participeert in het programma ‘Iedereen doet mee’, waarin we samen met 24 andere gemeenten werk maken van toegankelijkheid, op basis van het VN verdrag voor de rechten van de mens. Digitale toegankelijkheid is hierbij ook een belangrijk onderdeel. Het besluit digitale toegankelijkheid dat inging op 1 juli 2018 geeft ons twee jaar de tijd om onze bestaande digitale uitingen toegankelijk te maken. Digitale uitingen die nu nog live gaan, moeten binnen een jaar op orde zijn en apps vanaf september 2021. Naar aanleiding van externe audits digitale toegankelijkheid die we in augustus 2018 laten uitvoeren, weten we wat ons te doen staat. Hierop richten we ons online team in, onder meer om verbeteringen uit te voeren, advies te geven richting de gehele organisatie en een waakhondfunctie te vervullen. Ook met onze regels willen we gastvrij en op maat zijn. Bepaalde regels en werkwijzen in de gemeentelijke organisatie zijn mogelijk een belemmering voor hulp bij nieuwe initiatieven. Wij kijken continu welke regels dat zijn. Waar nodig benaderen we ministeries en doen we mee aan experimenten. |
Toelichting op realisatie doel
De afhandeling van bezwaren en klachten scoorde in 2019 als volgt:
Het aantal verordeningen per 1 januari 2020 was 94 (1 januari 2019: 92) |
Criteria (tekst uit Begroting 2019)
Onze dienstverlening is gastvrij en op maat, zodanig dat:
|
Indicatoren
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder
Michiel van Willigen |