Doel 9.1.2 Onze dienstverlening is gastvrij en op maat

Activiteiten (tekst uit Begroting 2019)

Herijking visie “Gastvrij en op maat”
In najaar 2018 zijn we begonnen met een herijking van deze visie en bijbehorend programma. Dit is nodig om in te blijven spelen op de snelle (digitaal)technische ontwikkelingen om ons heen en om optimaal aan te sluiten bij het coalitieakkoord 2018-2022. We gaan ook kijken naar welke dienstverleningskanalen we op welke wijze aanbieden en welke niet. In 2019 komen we met de resultaten hiervan. In 2019 blijven we ons gewoon richten op klantbeleving en het uitwerken van klantreizen; dit is een mooie manier om processen te verbeteren, mede op basis van de beleving en reacties van de klant. Dat doen we gemeentebreed.

Toegankelijke digitale dienstverlening
Het gebruik van digitale media blijft explosief groeien, ook in contact met de gemeente. Daarom verbeteren we onze digitale dienstverlening en –communicatie continu. We benutten gebruikersdata en klantfeedback om onze digitale kanalen, zoals de website, te optimaliseren. Op basis van deze data en gebruikersfeedback maakten we ook scherpere keuzes; zo stopten we op basis hiervan met de Zwolle app. In 2019 gaan we door met verzamelen van kwalitatieve en kwantitatieve data van social media en websites en maken deze beschikbaar voor o.a.  beleidsmakers, projectleiders en het bestuur.
Klantcontact vindt steeds vaker digitaal plaats en via een grote diversiteit aan kanalen: twitter, WhatsApp, e-mail en het contactformulier op de website. Het totaal aantal contacten neemt verder toe. Er wordt van ons verwacht dat we digitaal snel reageren; geen reactie geven is hetzelfde als de telefoon niet opnemen.  In 2019 zetten we daarom de pilot Whatsapp om in structureel gebruik. Dit vanwege het snel stijgende gebruik. Ook gaan we door met de pilot livechat op de website. De ambities voor chat stellen we na evaluatie van de pilot vast.
We zorgen dat onze digitale uitingen voldoen aan het besluit digitale toegankelijkheid.

Actieplan versimpelen 2017-2020
Het versimpelen van onze communicatie en procedures sluit uitstekend aan bij onze visie op dienstverlening “Gastvrij en op maat”. Net als in het Sociaal domein versimpelen we onze brieven naar B1-niveau bij andere afdelingen, zoals Vergunningen en Inwonerszaken. Verder gaan we:

  • Het testpanel, bestaande uit inwoners en organisaties, met regelmaat inzetten om de leesbaarheid van onze brieven en formulieren te laten beoordelen.
  • Bij partners in de stad ideeën voor versimpelen ophalen en inwoners de mogelijkheid bieden om versimpelideeën aan te dragen.
  • Onderzoek doen naar de wijze waarop wij laaggeletterden nog beter kunnen bereiken.

Passende regels
We denken de administratieve lasten voor inwoners en met name ondernemers verder te kunnen terugdringen. In de Perspectiefnota 2020 - 2023 komen we met een uitgewerkt voorstel hiervoor. Daarbij leggen we ook de verbinding met de beïnvloeding van landelijke regelgeving. Zwolle wil landelijk mee blijven denken en werken aan meer gebruiksvriendelijke versies van wetgeving. In het kader van de Drank- en Horecawet werkt Zwolle daarbij samen met andere gemeenten. Deze aanpak gaan we in 2019 uitbreiden naar andere onderwerpen.

Toelichting op realisatie activiteiten

Herijking visie op dienstverlening
De  visie op dienstverlening (“Gastvrij en op maat”) van 2015 is  toe aan herziening. Uit een quickscan uitgevoerd door BMC bleek begin 2019 dat we – als we de hoge ambities van de visie wat relativeren - de dienstverlening behoorlijk op orde hebben. Mede op basis van het BMC rapport werken we aan een programma dienstverlening 2021-2024; hierin leggen we ook de cruciale relatie met het thema informatiesamenleving. Dit plan ronden we af in 2020; we komen met een voorstel bij de PPN 2021-2024.

Inzet van gedragskennis
In 2018 zijn we gestart met een werkgroep Gedragskennis die tot doel heeft om (project)medewerkers te helpen om binnen hun projecten het gewenste gedrag van hun doelgroep te bereiken. Mensen vertonen veel onbewust gedrag; 95% doen we op de automatische piloot. Daarom gedragen inwoners zich vaak niet zoals de overheid verwacht of graag wil. In 2019 hebben we aan de hand van casussen geëxperimenteerd met het vergaren en inzetten van gedragskennis. Eén casus betrof de afvalproblematiek aan de Palestrinalaan in Holtenbroek; deze casus loopt nog door in 2020. De adviseurs van de afdeling communicatie zijn inmiddels getraind voor het toepassen van dit soort gedragskennis.

Toegankelijke digitale dienstverlening
We zetten in 2019 stappen om onszelf voor te bereiden op het Tijdelijk besluit Wet digitale toegankelijkheid. Op basis van de uitkomsten van externe audits digitale toegankelijkheid die we in het voorjaar en najaar van 2019 lieten uitvoeren, brachten we in kaart wat ons te doen staat. We formuleerden een stappenplan, onder meer om verbeteringen aan onze digitale kanalen uit te voeren en advies te geven richting de gehele organisatie en richting samenwerkingsverbanden waar Zwolle bij betrokken is. In de loop van 2020 intensiveren we de uitvoer hiervan.
We geven het thema toegankelijkheid ook specifieke aandacht bij de ontwikkeling van het nieuwe Zwolle.nl. Samen met tientallen andere gemeenten ontwikkelen we deze website na de zomer van 2020.

Actieplan versimpelen

  • Standaardbrieven van de afdelingen Juridische Zaken, Wijkbeheer, Vastgoed en Juridische planologie zijn vereenvoudigd. Dat geldt ook voor brieven over kinderopvang, MER-publicaties, brieven en beschikkingen over leerlingenvervoer en leerplicht en beschikkingen over handhaving bijstand en inkomensondersteuning. Een aantal aangepaste brieven hebben we voorgelegd aan een taalambassadeur, taalcoach, taalgroepen, ervaringsdeskundigen en vrijwilligers van Schuldhulpmaatje en WijZ.
  • Folders, zoals over het indienen van klachten, schulddienstverlening, Wmo-hulpmiddelen en de collectieve zorgverzekering zijn vereenvoudigd. Ook hebben we vragenlijsten voor het burgerpanel en de hervormingsagenda sociaal domein vereenvoudigd.
  • Op Zwolle.nl zijn onder andere teksten over leerplicht, leerlingenvervoer, de gehandicaptenparkeerkaart, verkiezingen, subsidies, het indienen van klachten en bezwaar en vergunningen kinderopvang vereenvoudigd.
  • Medewerkers van Juridische Zaken en Leerplicht RMC hebben een schrijftraining op maat gevolgd. Enige tientallen medewerkers volgden de schrijftrainingen ‘Heldere college- en raadsstukken schrijven’ en ‘Boeien! Helder, aantrekkelijk en met plezier schrijven’.
  • We experimenteren met het gebruik van QR-codes in brieven, waardoor de inwoner de brief kan laten voorlezen.

Onder andere het VNG-magazine en het Nederlands Dagblad berichtten over het Zwolse versimpelteam. Steeds meer gemeenten benaderen Zwolle om kennis en ervaring te delen.
Financiering voor het Versimpelteam loopt tot eind 2021. Verlenging van de inzet van dit team tot eind 2024 is onderdeel van het hierboven genoemde voorstel Programma dienstverlening 2021-2024.

Ondersteuning van inwoners met beperkte digitale vaardigheden / Loket Zwolle
In samenwerking met Stadkamer hebben we in 2018/19 onderzocht of we met de inzet van een campagne via social media het netwerk van een laaggeletterde kunnen bereiken. Deze pilot is begin 2019 afgerond. De resultaten zijn teleurstellend; via Facebook en Instagram weten we wel veel mensen te bereiken maar het aantal personen dat in actie komt is zeer gering. Deze pilot wordt niet voortgezet.
De Nationale Ombudsman heeft eind 2019 aangegeven dat de overheid voor veel burgers te complex is geworden. Hij heeft alle gemeenten opgeroepen om een “gemeenteloket” in te richten. Dit moet een laagdrempelig loket zijn waar inwoners terecht kunnen met al hun overheidsvragen. Wij hebben in 2019 een pilot telefonische helpdesk uitgevoerd. Dit is een loket (op ons telefoniekanaal 14038) waar inwoners terecht kunnen met hun vragen over digitaal zaken doen met de gemeente. In 2020 gaan we dit structureel maken. We gaan hierbij ook nauw samenwerken met Stadkamer.

Passende regels
We blijven inzetten op de beïnvloeding van landelijke regelgeving. De richting waarin Zwolle en een groot aantal andere gemeenten de Drank- en Horecawet naar toe wilde laten bewegen heeft in 2019 te maken gekregen met steeds meer weerstand. Het beleid gaat niet in de door ons gewenste richting.  De discussie over de Drank- en Horecawet blijven we actief volgen. Er is gewerkt aan versterking van het netwerk en beïnvloedingsmogelijkheden.

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2019, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2019 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

70.480

0

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

25.000

0

0

25.000

Begroting t/m december

95.480

0

0

25.000

- Jaarrekening

32.894

0

37.586

0

Gerealiseerd resultaat Doel 9.1.2

62.586

0

-37.586

-25.000

Saldo

0

Toelichting financiële verschilanalyse

De lasten laten een voordelig resultaat zien van € 62.586. Omdat er echter ook €37.586 meer aan de reserves is toegevoegd en € 25.000 minder aan de reserves is onttrokken wordt er op dit doel per saldo een resultaat van nul gerealiseerd.

De lagere lasten van € 63.000 worden veroorzaakt door:

  • Voor het opstellen van het nieuwe programma dienstverlening zijn de werkzaamheden in 2019 gestart maar lopen de werkzaamheden deels door in 2020 (voor een bedrag van € 38.000). Voor deze overlopende posten is een toevoeging gedaan aan de reserve nutvw-bestuur en organisatie van € 38.000.
  • Voor de uitvoering van het programma dienstverlening was voor 2019 incidenteel € 25.000 beschikbaar vanuit de reserve nutvw. Dit bedrag is nog niet in 2019 besteed. Omdat voor de uitvoering pas vanaf 2021 middelen worden aangevraagd, is dit bedrag nodig voor de werkzaamheden in 2020. Hierdoor is er € 25.000 minder uit de reserve nutvw-bestuur en organisatie in 2019 onttrokken.

Met ingang van 2020 gaat dit doel over naar programma 8 Bestuur en dienstverlening.

Kredieten (tekst uit Begroting 2019)

Dit doel bevat in de Begroting 2019 geen projecten waarover gerapporteerd wordt.

Toelichting realisatie kredieten

Niet van toepassing, dit doel bevat in de begroting en rekening 2019 geen projecten.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2019 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten.

Project

Omvang krediet tot en met 2019

Gerealiseerd tot en met 2018

Bestedingen 2019

Restantkrediet
31 december 2019

Niet van toepassing

Totaal

-

-

-

-

Toelichting kredieten

Niet van toepassing, dit doel bevat in de begroting en rekening 2019 geen projecten.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 09:56:41 met de export van 07/01/2020 09:51:59