Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2019)
We stellen de mens en de menselijke maat centraal en beheren en onderhouden ons aanwezige areaal van o.a. wegen, verkeerslichten, openbare verlichting, kabels & leidingen en bruggen/tunnels vanuit functie en gebruikswaarde. Onze aanwezige infrastructuur en fysieke voorzieningen versterken daarmee waar mogelijk het woon-, leef- en vestigingsklimaat. De focus ligt daarom naast de basistaak ‘in stand houden’ juist op het bijdragen aan de maatschappelijke en ruimtelijke uitdagingen, innovaties en ontwikkelingen; Wat zijn de opgaves vanuit de strategische thema’s, wat leeft er in de wijk en bij haar bewoners en zijn er stedelijk opgaven relevant? We kijken kritisch of bestaande elementen/objecten nog wel een functie hebben en anticiperen op toekomstig (ondergronds) ruimtegebruik. Daarop voeren we waar nodig de regie en we zorgen voor verbinding en integraliteit door werk met werk te maken met andere doelen binnen programma’s 5, 6 en 7. We zorgen ervoor dat de basis eilig en op orde is en aansluit op de (veranderende) behoefte. Tegelijkertijd beheren we met een blik die verder dan een paar jaar vooruit kijkt. Onze beschikbare infrastructuur en fysieke voorzieningen richten we in vanuit het perspectief van de gebruikers. Daarmee dragen we bij aan het versterken van de verbindingen tussen gebieden en wijken in de stad. Maatwerk maken we mogelijk en we zorgen ook dat het beheer zoveel mogelijk adaptief meebeweegt met de stad en de behoefte van haar inwoners en gebruikers. De grotere opgaven vanuit o.a. de strategische agenda binnenstad en de Spoorzone hebben daarbij specifiek aandacht, net zoals de ambities op het gebied van klimaat, energie en circulariteit. Leidend principe is om een stedelijker en levendiger klimaat te realiseren, met ruimte en vrijheid voor onze inwoners en partners om mee te doen en actief initiatieven te ontplooien. |
Toelichting op realisatie doel
Vanuit het beheersysteem Obsurv, de Meerjarenonderhoudsplan kaarten en de Geografische InformatieSysteem (GIS) kaarten (hittestress, wateroverlast) gebruiken we informatie over de kapitaalgoederen samen met de visuele inspecties om de optimale planning te verkrijgen. Innovatie krijgt verder vorm door kritische onderdelen uit te rusten met sensoren. De ideeën daarvoor zijn opgestart en krijgen in 2020 de eerste uitwerking. Bij het daadwerkelijk uitvoeren van de werkzaamheden zijn de opgaven en wensen uit de wijk zoveel mogelijk meegenomen. De grote opgaven als wateroverlast en hitte zijn input voor het Meerjarenonderhoudsplan. In het kader van het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) hebben er in 2019 voor alle fysieke voorzieningen inspecties en of onderzoeken plaatsgevonden, waarbij de resultaten op basis van een risico-afweging (aspecten veiligheid, technische kwaliteit en het voorkómen van kapitaalvernietiging) geleid hebben tot een netwerkplanning en -begroting voor alle voorzieningen in de buitenruimte voor de periode 2020 t/m 2024. De 'nieuwe' standaard in de totstandkoming van het Meerjarenonderhoudsplan is dat de gemeentelijke ambities op het gebied van Klimaatadaptatie, Energietransitie en Circulariteit (KEC), daar waar er raakvlakken zijn, een plek krijgen. Het proefproject Bernisse heeft geleid tot een asfalt-ombouwprogramma op wijkniveau voor 2020 en 2021, waarbij maatwerk is geleverd voor het ombouwen asfalt woonstraten naar klimaatstraten voor een aantal straten in de Aa-landen. In het ombouwprogramma is naast Klimaatadaptatie, Energietransitie en Circulariteit ook burgerparticipatie een onderdeel in de realisatie van het project. |
Criteria (tekst uit Begroting 2019)
We zorgen voor passende en functionele bovengrondse- én ondergrondse fysieke voorzieningen vanuit de opgave van wijk en stad, zodanig dat:
|
Indicatoren
Portefeuillehouder
William Dogger |