Doel 7.1.2 We zorgen voor passende en functionele bovengrondse én ondergrondse fysieke voorzieningen vanuit de opgave van wijk en stad

Activiteiten (tekst uit Begroting 2019)

Activiteiten met betrekking tot risicogestuurd en ontwikkelend beheer

  • Opstellen, beheren en integraal positioneren van het MeerJarenOpgaveProgramma (MJOP 2019-2023);
  • Uitvoeren jaarplannen onderhoud voor onder andere wegen, openbare verlichting, verkeerslichten, civiele kunstwerken etc. Hierbij prioriteren we volgens de risicogestuurde benadering waarbij we "heel en veilig" als ondergrens bewaken;
  • Door ontwikkelen asset management en opstellen asset plannen;
  • Actief invulling geven aan (boven)regionale samenwerking t.b.v. efficiency en kennis;
  • Innovaties ten behoeve van lagere CO2-footprint, minimaal gebruik grondstoffen en energieprestatie geven we een nadrukkelijke plek (koppeling met doelen 5.1.2 en 6.4.1).
  • Uitvoeren van de motie "investeer in de buurt" in samenhang met de motie "groen in en om de stad" (zie ook doel 7.1.3). We hanteren hierbij het principe dat we zoeken naar meekoppelkansen met de klimaatthema’s wateroverlast, hitte en droogte (koppeling met doel 6.4.4).

Activiteiten met betrekking tot een veilig gebruik van openbare ruimte (koppeling met doel 7.2.3)

  • Structurele inspecties/schouw, waarbij de uitkomsten worden geprioriteerd in de jaarlijkse onderhoudsprogrammering.
  • Zorgdragen voor straatreiniging en adequate gladheidsbestrijding.
  • Toezicht bij activiteiten en projecten in de openbare ruimte, inclusief implementatie richtlijnen voor Veilig Werken langs, aan en op de weg.

Activiteiten met betrekking tot. informatiegestuurd en slim gebruiken van databronnen

  • Adequaat beheer en onderhoud van onze beheersystemen en door ontwikkelen informatiegestuurd beheer met behulp van data/sensoring i.c.m. markt/onderwijs (evt. gekoppeld aan MPI);
  • Op betrouwbare en accurate wijze onze beheerinformatie en (meerjaren) onderhoudsprogrammering via het Geo-informatieportaal beschikbaar stellen.

Activiteiten m.b.t. het leveren van maatwerk en optreden als regisseur

  • Opnemen van kansrijke opgaven vanuit wijkgericht werken en de gebiedsagenda’s (al dan niet gekoppeld aan omgevingsvisie) in MJOP en de jaarplannen beheer en onderhoud (koppeling met doelen 7.1.1 en 6.1.1);
  • Het (Toekomstig) ruimtegebruik vanuit energie- en wateropgaven regisseren en visie/beleid ontwikkelen op de (ondiepe) ondergrond (koppeling met doel 6.4.3);
  • Verbinding zoeken en koppeling maken met investeringen vanuit o.a. de strategische agenda binnenstad incl. aanloopstraten, het versterken van wijkwinkelcentra (koppeling met doel 5.2.1) en de Spoorzone (koppeling met doel 6.3.1). Verwachte investeringen hieruit betreffen:
    • Binnenstadsprojecten: Nieuwstraat – Spiegelstraat – plein Weeshuisstraat en Papenstraat – Papendwarsstraat – Grote Kerkplein;
    • Uitvoeren van plannen aanloopstraten Assendorperstraat en Diezerbrink;
    • Planvorming (en evt. start uitvoering) passerelle Hanzeland-stationsplein; onderdeel route binnenstad en verblijfsgebied;
    • 1e fase lichtplan voor de binnenstad;
    • Start bouw ondergrondse fietsenstalling en reconstructie Stationsweg.
  • Proactief opnemen toegankelijkheidsopgaven (met prioriteit voor binnenstad en (boven)wijkse functies) in de jaarlijkse programmering.

Als onderdeel van de Begroting 2019, wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met:

  • bestedingsvoorstel 44, onderwerp herstraatvergoeding. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier.
  • bestedingsvoorstel 45, onderwerp aanpassing afschrijvingstermijn camera's brugbediening. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier.

Toelichting op realisatie activiteiten

  • Er is een geactualiseerde procesbeschrijving voor het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) opgesteld. Deze is breed gedeeld met de beheeradviseurs en -managers als integrale leidraad voor het invullen van het Meerjarenonderhoudsplan.
  • De geplande onderhoudsopgaven voor wegen, openbare verlichting, verkeersregelinstallaties, civiele kunstwerken zijn uitgevoerd conform het Meerjarenonderhoudsplan 2019, gebaseerd op technische inspecties en landelijke richtlijnen en normen, die ‘heel en veilig’ borgen.   
  • De doorontwikkeling voor assetmanagement heeft geleid tot het opstellen van beheerplannen voor de kapitaalgoederen verhardingen, civiele kunstwerken, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties. De beheerplannen dienen ter onderbouwing van de in 2020 af te ronden nota kapitaalgoederen (financiële meerjarendoorkijk voor onderhoudsbehoefte en vervangingsbehoefte) en de ontwikkelagenda 2020 en verder. Door jaarlijkse actualisatie van de beheerplannen kan steeds een nieuwe 5 jaren doorkijk gemaakt worden om de ontwikkelagenda uit te voeren. Dit is ook de input voor de begrotingsrondes en voor het Meerjarenonderhoudsplan.
  • Als gemeente Zwolle participeren we actief in de oprichting de asfalt- en betonketen Overijssel.
    Om het gebruik aan grondstoffen in het kader van beheer en onderhoud te reduceren is in 2019 circulariteit opgenomen in het 4-jarig klein onderhoudscontract wegen. Hierbij wordt de opdrachtnemende partij gestimuleerd om circulariteit in toepassingen gedurende de contractperiode verder te ontwikkelen /door te voeren. De ombouw asfalt woonstraten naar klimaatstraten is hier het resultaat van.  In het project worden naast de onderhoudsopgaven meekoppelkansen ten aanzien van de aspecten klimaatadaptatie, energietransitie, circulariteit meegenomen in het project. Burgerparticipatie  vormt daarbij een onderdeel in de verdere projectuitwerking.

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2019, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2019 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

12.929.524

528.398

0

622.441

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

177.456

127.000

0

295.554

Begroting t/m december

13.106.980

655.398

0

917.995

- Jaarrekening

12.927.519

820.361

324.699

917.994

Gerealiseerd resultaat Doel 7.1.2

179.461

164.963

-324.699

-1

Saldo

19.724

Toelichting financiële verschilanalyse

De lasten  en baten laten een voordelig saldo zien van €179.461 en €164.963, echter omdat ook een hoger bedrag van €324.699 wordt toegevoegd aan de reserves ontstaat uiteindelijk een voordelig resultaat van €19.724.

De lagere lasten van €179.461 worden veroorzaakt doordat minder is uitgegeven in 2019 omdat een aantal opdrachten doorlopen in 2020.
De hogere baten van €164.963 zijn gerealiseerd door extra opbrengsten van €151.000 voor  toezichts- en herstelkosten  in het kader van grootschalige aanleg van glasvezelnetwerken naar woningen.  Dit meerjarig project is gestart in 2019 en vanaf 2020 zijn de extra opbrengsten opgenomen in de begroting. De extra opbrengst van 2019 is weer ingezet voor opdrachtverstrekking voor onderhoud van wegen. Ook hiervan loopt het grootste deel van de opdrachten door in 2020. Daarnaast is er € 14.000 voordeel op andere opbrengsten.
Voor de opdrachten die doorlopen in 2020 is het budget toegevoegd aan de reserve nutvw fysiek voor een bedrag van € 324.699. Daarin is ook extra onderhoud vanwege de extra vergoedingen voor herstelkosten meegenomen.

Kredieten (tekst uit Begroting 2019)

  • Diverse vervangingsinvesteringen o.a. vervangen openbare verharding wegen, verkeerslichten en houten bruggen (zie paragraaf kapitaalgoederen voor algemene toelichting).
  • Besturing 4 beweegbare bruggen en vervangingen vanuit nieuwe machinerichtlijn/wetgeving t.a.v. (beweegbare) bruggen;
  • Reconstructies wegen waaronder start integrale aanpak Wipstrikkerallee (gedeelte tussen Hanekamp en Leo Majorlaan);
  • Klimaatbestendige ombouw van (onderhoudsbehoeftige) asfalt woonstraten (i.r.t. doel 6.4.4);
  • Vervolgimpuls energiebesparende ombouw openbare verlichting (i.r.t. doel 6.4.1).

Toelichting realisatie kredieten

  • In 2019 hebben er binnen de openbare ruimte diverse vervangingen plaatsgevonden, waarbij geldt dat de VerVangingsInvesteringen(VVI) projecten VerkeersRegelInstallaties (VRI), 'Holtenbroekerbrug staalkabels' en 'diverse houten bruggen' niet in 2019 zijn afgerond. Deze drie projecten worden in 2020 afgerond.
  • De besturing van de vier beweegbare bruggen is in 2019 succesvol vervangen.
  • De reconstructie Wipstrikkerallee heeft tot op heden niet plaatsgevonden. Dit vanwege aanvullende aanpassingen (inrichting 30 km zone) vanuit mobiliteit, waarvoor geen / onvoldoende financiële middelen beschikbaar zijn. Vanuit het principe schoon, heel en veilig heeft er in 2019 wel onderhoud plaatsgevonden.
  • In 2019 is de voorbereiding van het project Klimaatbestendige ombouw van (onderhoudsbehoeftige) asfalt woonstraten gestart. De uitvoering van de ombouw ligt in de Aa-landen en vindt in 2020 plaats.
  • Voor de Vervolgimpuls energiebesparende ombouw openbare verlichting  is op 25 november 2019 de versnelling ombouw energiezuinige openbare verlichting 2020-2023 (besluit 20191125-9) vastgesteld, die  vanaf 2020 in uitvoering gaat.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2019 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten.

Project

Omvang krediet tot en met 2019

Gerealiseerd tot en met 2018

Bestedingen 2019

Restantkrediet
31 december 2019

Ombouw openbare verlichting naar LED

7.563.300

2.950.444

907.349

3.705.507

Besturing 4 beweegbare bruggen

1.065.000

442.632

577.064

45.304

Wegen reconstructies

685.000

-

-

685.000

Verkeersregelinstallatie

450.000

-

389.014

60.986

Ombouw asfaltwegen naar waterpasserende verharding

605.000

379.501

219.338

6.161

Wegen vervangen openbare verharding

601.000

605.850

11.525

afgesloten

Holtenbr.brug staalkabels

122.000

-

968

121.032

Div.bruggen aanp.elek.inst.

410.000

-

410.000

afgesloten

Div. houten bruggen

138.500

-

133.524

4.976

Wegen reconstructies 2019

550.000

-

-

550.000

VRI compleet

470.000

409.921

60.076

afgesloten

Overige investeringen doel 7.1.2:

2018-Twistvlietbr.rev.Hydraul.

52.000

238

76.396

-24.634

2018-Div.bruggen verv.seinen

32.500

-

afgesloten

2018-Kievitbr/Hanek.br.aandr.

17.400

11.375

-

afgesloten

Totaal

12.761.700

4.799.961

2.785.254

5.154.332

Toelichting kredieten

Hieronder wordt een financiële toelichting gegeven op de projecten, de inhoudelijke toelichting is opgenomen onder de toelichting "realisatie kredieten".

Een aantal vervangingsinvesteringen zijn in gebruik genomen in 2019 en worden nu afgesloten. Dit betreft investeringskredieten openbare verharding, elektrische installaties van diverse bruggen, verkeersregelinstallaties 2018, hydrauliek twistvliegbrug, seinen van diverse bruggen, en aandrijving Kievitbrug/Hanekampbrug.
Daarnaast zijn kredieten na financiële afronding afgesloten. Dit betreft project besturing 4 beweegbare bruggen en project ombouw asfaltwegen naar waterpasserende verharding.  De Extra kapitaallasten bij de Twitvlietbrug worden gedekt door lagere lasten van vervanging seinen.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 09:56:41 met de export van 07/01/2020 09:51:59