Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2019)
Zwolle heeft circa 7.400 gereguleerde autoparkeerplaatsen (vergunninghouders en betaalde plaatsen op straatniveau) en circa 3.400 openbare parkeerplaatsen achter een slagboom. Daarnaast beschikt Zwolle over circa 2.400 stallingsplaatsen (bewaakt en onbewaakt) voor fietsers in de binnenstad. Het is belangrijk dat de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen in balans is. Parkeren is onderdeel van de bereikbaarheidsketen en daarmee een essentieel onderdeel van de duurzame bereikbaarheid en gastvrijheid van de stad. Een goede balans draagt bij aan de leefbaarheid (parkeren bij de bestemming of thuis) en het milieu (voorkomen van zoekverkeer). We verwachten dat de komende jaren bij ongewijzigd beleid de vraag naar zowel autoparkeerplaatsen als fietsstallingsplaatsen nog verder zal toenemen. We willen voor autoparkeren deze groei vooral opvangen door het beter benutten van de bestaande parkeervoorzieningen (zowel gemeentelijk als particulier) in plaats van alleen het bouwen van nieuwe. We werken zoveel mogelijk gebiedsgericht omdat elk gebied haar eigen karakteristieken heeft en bijbehorende doelgroepen. We spelen hierdoor in op de nieuwe omgevingswet en Omgevingsvisie. De gebruiker staat hierbij centraal. De trend is dat steeds meer gebruikers behoefte hebben aan een aantrekkelijk aanbod van vervoeropties, zoals (elektrische) deelauto’s/-fietsen en (kleinschalig) openbaar vervoer in plaats van een eigen auto. We gaan met woningbouwcorporaties, adviesbureaus en mobiliteitsaanbieders op zoek naar slimme, klantvriendelijke mobiliteitsconcepten als “Mobility as a Service” (MAAS) waarbij het uitgangspunt is dat de gebruiker gestimuleerd wordt om het juiste vervoermiddel voor zijn of haar verplaatsing te kiezen. Om bovenstaande uitdagingen zo optimaal mogelijk te benutten voeren we samen met de herontwikkelingsmaatschappij Overijssel (HMO) een strategische (fiets)parkeer- en mobiliteitsstudie uit die een belangrijke bouwsteen moet vormen voor het gebiedsplan centrumgebied dat in het kader van de Omgevingsvisie zal worden opgesteld. In het kader van de strategische visie (“Binnenstad bruist” en Spoorzone) zetten we in op een kwalitatief hoogwaardige structurele oplossing van het fietsparkeren in de openbare ruimte. In 2018 zal hiervoor het “Actieplan fietsparkeren Binnenstad” worden vastgesteld. |
Toelichting op realisatie doel
In 2019 is verder gewerkt aan toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen. Het totaal aantal verkochte (auto)parkeeruren is net als in 2018 toegenomen; ongeveer 6% ten opzichte van 2018. Dit is vooral het gevolg van de groeiende economie (meer automobiliteit). Hierdoor neemt de druk op de op de parkeerplaatsen en in de wijken toe en zijn de parkeeraccommodaties op piekmomenten vaker vol. Garage Katwolderplein wordt steeds beter gevonden en laat een toename zien van 25% ten opzichte van 2018. Het aantal bezoekers van de bewaakte fietsenstallingen is beperkt gestegen met ongeveer 1% gestegen tot 262.000. Ook hier geldt dat de populariteit van de fiets op bepaalde momenten en locaties tot overlast kan leiden in de binnenstad. Met de inzet van fietscoaches wordt getracht de overlast te verminderen, echter het fietsparkeren blijft een aandachtspunt. |
Criteria (tekst uit Begroting 2019)
We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen, zodanig dat:
|
Indicatoren
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder
William Dogger |