Activiteiten (tekst uit Begroting 2019)
Bevorderen innovatie (zie ook 6.3.1 en 6.3.3)
Verkeers- en mobiliteitsmanagement
|
Toelichting op realisatie activiteiten
De gebiedsgerichte aanpak binnen de wijken Assendorp en Hanzeland is ook in 2019 doorgezet. Binnen Hanzeland werken City Developer-S en de gemeente Zwolle samen met diverse partijen, waarbij vooral wordt ingezet op het delen van middelen zoals fietsen, parkeerplekken en auto's. In Assendorp wordt met behulp van een gebiedsmakelaar vooral ingezet op het parkeren op afstand in combinatie met het vergroenen en verduurzamen van de wijk. Ook in 2019 hebben we actief geparticipeerd in het SURF programma Smart Cycling Future en de Fiets Innovatie Community. Binnen het project Meten = Weten zijn concrete afspraken gemaakt en stappen gezet over het realiseren van een Mobiliteitshub (met data) in het kader van SmartZwolle. Dit moet in 2020 leiden tot een Hub waarop inwoners data op het gebied van mobiliteit kunnen vinden en meldingen over diverse zaken kunnen doen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de nattevoetenkaart. De medio 2018 gestarte pilot waarbij een elektrische scanauto wordt ingezet om geparkeerde auto's te controleren is na een jaar geëvalueerd. Uit deze evaluatie is gebleken dat de pilot een succes was en is besloten de scanauto definitief in te zetten. Met behulp van de in 2017 en 2018 gerealiseerde intelligente verkeerslichten, de aanwezige bluetoothkasten langs de doorgaande wegen in Zwolle en verkeerstellingen worden de verkeersstromen en reistijden in Zwolle gemonitord. Met behulp van de in 2017 en 2018 gerealiseerde intelligente verkeerslichten (iVRI's), de aanwezige bluetoothkasten langs de doorgaande wegen in Zwolle en verkeerstellingen worden de verkeersstromen en reistijden in Zwolle gemonitord. |
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2019, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2019 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
Vastgestelde begroting | 219.201 | 0 | 250.000 | 0 | |
+ mutaties projecten | 443.993 | 202.315 | 0 | 241.678 | |
+ begrotingswijzigingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Begroting t/m december | 663.194 | 202.315 | 250.000 | 241.678 | |
- Jaarrekening | 663.188 | 202.315 | 250.000 | 241.678 | |
Gerealiseerd resultaat Doel 6.3.2 | 6 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 6 |
Toelichting financiële verschilanalyse
Er zijn geen afwijkingen |
Kredieten (tekst uit Begroting 2019)
Stadslogistiek Slim en Duurzaam |
Toelichting realisatie kredieten
In 2019 zijn in het kader van Stadslogistiek in diverse wijken in Zwolle pakketkluizen geplaatst. Bewoners kunnen hun online bestelling in een van deze kluizen laten afleveren en deze bestelling op een voor hun passende tijd ophalen. Dit moet het aantal autoritten beperken en daarmee een bijdrage leveren aan een duurzamer Zwolle. Tevens is in 2019 ook de haalbaarheid van een aantal andere pilots onderzocht, waaronder het realiseren van stop en drop plekken, waarbij stroomplekken voor koelauto’s gerealiseerd moesten worden, maar deze bleken (nog) niet haalbaar. Eind 2018 werd bekend dat het projectvoorstel “Bicycle Intelligent Transport System” (B-ITS) dat Zwolle als 1 van de partners, samen met de Provincie Overijssel als leidend partner heeft ingediend voor een Europese subsidie, is goedgekeurd. De provincie Overijssel is leidend partner van dit project waarin steden en regio's uit Denemarken, Duitsland, België en Engeland samenwerken. In 2019 zijn we gestart met de eerste activiteiten in het kader van dit project. Sinds 2019 rijden er in Zwolle een aantal zogenaamde Snuffelfietsen rond die de luchtkwaliteit meten. Ook zijn in het kader van dit project de eerste bijeenkomsten met de overige partners geweest waarin kennis is uitgewisseld. Tevens zijn projecten op het gebied van interactieve systemen en fietsapp’s in voorbereiding. Deze krijgen in het komend jaar uitvoering. De subsidieperiode op het project B-ITS loopt tot en met maart 2022. |
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2019 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten.
Project | Omvang krediet tot en met 2019 | Gerealiseerd tot en met 2018 | Bestedingen 2019 | Restantkrediet |
Beter Benutten (2.0) | 7.948.720 | 7.403.136 | 151.406 | 394.178 |
Regionale bereikbaarheid | 4.620.500 | 4.438.527 | 128.634 | 53.339 |
Slimme mobiliteit koploperaanpassing | 419.000 | 60.055 | 66.947 | 291.998 |
Actieplan stadslogistiek | 180.000 | 86.692 | 21.536 | 71.772 |
Parkeeropgave centrumgebied | 40.000 | 40.000 | - | afgesloten |
Bicycle Intelligent Transport System (BIS) | 682.000 | - | 89.710 | 592.290 |
Mobipunten | - | - | 8.985 | -8.985 |
Totaal | 13.890.220 | 12.028.410 | 467.218 | 1.394.592 |
Toelichting kredieten
Hieronder wordt een financiële toelichting gegeven op de projecten, de inhoudelijke toelichting is opgenomen onder de toelichting "realisatie kredieten". Mobipunten |