Doel 6.3.2 We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit

Activiteiten (tekst uit Begroting 2019)

Bevorderen innovatie (zie ook 6.3.1 en 6.3.3)

  • Inspelen op innovaties binnen het mobiliteitsdomein en deze vertalen in concrete toepassingen in de Mobiliteitsagenda.
  • Bevorderen van buurt- en wijkinitiatieven gericht op collectief vervoer en deelconcepten (auto, fiets).
  • In Assendorp hebben we in 2018 samen met de provincie Overijssel en lokale stakeholders als pilot een gebiedsaanpak parkeren en mobiliteit uitgevoerd en een ambitieus uitvoeringsplan parkeren en mobiliteit Assendorp ontwikkeld onder de noemer Ambitiemenu Assendorp. In 2019 gaan we samen met provincie zoeken naar (co)financiering voor de uitvoering en doorontwikkeling van het Ambitiemenu Assendorp.
  • Actief participeren in het SURF programma Smart Cycling Futures: het bestaande SURF programma dat samen met de Hogeschool Windesheim, de provincie Overijssel en de steden Eindhoven, Amsterdam en Utrecht wordt uitgevoerd wordt benut om slimme innovaties toe te passen die het gebruik van de fiets bevorderen.
  • Actief participeren in de Fiets Innovatie Community (FIC): Ook wordt de bestaande samenwerking met tien organisaties en instellingen in het kader van de Fiets Innovatie Community (FIC) geïntensiveerd om daarmee innovatie op het gebied van de fiets te bevorderen.

Verkeers- en mobiliteitsmanagement

  • Uitvoeren van regionaal verkeersmanagement: inzet verkeersverwijssysteem (binnen- en buitenring) en waar nodig verkeersregelaars.
  • Uitvoeren van verkeersmanagement bij infrastructurele projecten in en rondom de stad.
  • Inzet en waar mogelijk optimaliseren van de verkeerscentrale en verkeerslichtensysteem (VRI), inclusief implementatie en ontwikkeling slimme toepassingen die kunnen communiceren met slimme verkeerslichten.
  • Doorontwikkeling van verkeers- en mobiliteitsmanagement Regio Zwolle door slim gebruik te maken van (big)data rondom mobiliteit. Hiermee geven we mede uitvoering aan het Koersdocument Monitoring en Programma Meten=Weten
  • Deelnemen en door ontwikkelen van het Regionaal Tactisch Team (verkeersmanagementorganisatie van de toekomst)
  • De groei van verkeersmanagement naar mobiliteitsmanagement: verbeteren van incidentmanagement, zodat de weg sneller vrij is bij ongevallen
  • Uitvoeren van coördinatie en communicatie bij wegwerkzaamheden, incidenten en evenementen.
  • Actueel houden van informatie over bereikbaarheid en evenementen.

Toelichting op realisatie activiteiten

De gebiedsgerichte aanpak binnen de wijken Assendorp  en Hanzeland  is ook in 2019 doorgezet. Binnen Hanzeland werken City Developer-S en de gemeente Zwolle samen met diverse partijen, waarbij vooral wordt ingezet op het delen van middelen zoals fietsen, parkeerplekken en auto's. In Assendorp wordt met behulp van een gebiedsmakelaar vooral ingezet op het parkeren op afstand in combinatie met het vergroenen en verduurzamen van de wijk.

Ook in 2019 hebben we actief geparticipeerd in het SURF programma Smart Cycling Future en de Fiets Innovatie Community. Binnen het project Meten = Weten zijn concrete afspraken gemaakt en stappen gezet over het realiseren van een Mobiliteitshub (met data) in het kader van SmartZwolle. Dit moet in 2020 leiden tot een Hub waarop inwoners data op het gebied van mobiliteit kunnen vinden en meldingen over diverse zaken kunnen doen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de nattevoetenkaart.

De medio 2018 gestarte pilot waarbij  een elektrische scanauto wordt ingezet om geparkeerde auto's te controleren is na een jaar geëvalueerd. Uit deze evaluatie is gebleken dat de pilot een succes was en is besloten de scanauto definitief in te zetten.

Met behulp van de in 2017 en 2018 gerealiseerde intelligente verkeerslichten, de aanwezige bluetoothkasten langs de doorgaande wegen in Zwolle en verkeerstellingen worden de verkeersstromen en reistijden in Zwolle gemonitord.

Met behulp van de in 2017 en 2018 gerealiseerde intelligente verkeerslichten (iVRI's), de aanwezige bluetoothkasten langs de doorgaande wegen in Zwolle en verkeerstellingen worden de verkeersstromen en reistijden in Zwolle gemonitord.

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2019, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2019 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

219.201

0

250.000

0

+ mutaties projecten

443.993

202.315

0

241.678

+ begrotingswijzigingen

0

0

0

0

Begroting t/m december

663.194

202.315

250.000

241.678

- Jaarrekening

663.188

202.315

250.000

241.678

Gerealiseerd resultaat Doel 6.3.2

6

0

0

0

Saldo

6

Toelichting financiële verschilanalyse

Er zijn geen afwijkingen

Kredieten (tekst uit Begroting 2019)

Stadslogistiek
Samen met stakeholders uitvoeren van het Actieplan Stadslogistiek en de pilots gericht op slimmere en schonere stadsdistributie. Als onderdeel van de Begroting 2019, wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 56, onderwerp Stadslogistiek. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier.

Slim en Duurzaam
Uitvoering geven aan het programma “Slim en Duurzaam regio 2019” in samenwerking met partners in de stad en de Regio Zwolle.  Dit programma is de opvolger van het programma Beter Benutten Zwolle Kampen Netwerkstad dat de afgelopen jaren is uitgevoerd en wordt gecofinancierd door provincie en Rijk. Als onderdeel van de Begroting 2019, wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 41, onderwerp Slim en Duurzaam. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier.
Er wordt in 2019 ingezet op het ontwikkelen van een logistiek dashboard Zwolle om data te delen tussen private partijen en wegbeheerders in de Regio Zwolle, met als doel het optimaliseren van processen en het mogelijk maken van innovaties zoals: blockchainpilots, optimaal gebruik van de bestaande infrastructuur en bijdrage opgave binnenstadlogistiek.

Toelichting realisatie kredieten

In 2019 zijn in het kader van Stadslogistiek in diverse wijken in Zwolle pakketkluizen geplaatst. Bewoners kunnen hun online bestelling in een van deze kluizen laten afleveren en deze bestelling op een voor hun passende tijd ophalen. Dit moet het aantal autoritten beperken en daarmee een bijdrage leveren aan een duurzamer Zwolle. Tevens is in 2019 ook de haalbaarheid van een aantal andere pilots onderzocht, waaronder het realiseren van stop en drop plekken, waarbij stroomplekken voor koelauto’s gerealiseerd moesten worden, maar deze bleken (nog) niet haalbaar.  

Eind 2018 werd bekend dat het projectvoorstel “Bicycle Intelligent Transport System” (B-ITS) dat Zwolle als 1 van de partners, samen met de Provincie Overijssel als leidend partner heeft ingediend voor een Europese subsidie, is goedgekeurd. De provincie Overijssel is leidend partner van dit project waarin steden en regio's uit Denemarken, Duitsland, België en Engeland samenwerken. In 2019 zijn we gestart met de eerste activiteiten in het kader van dit project. Sinds 2019 rijden er in Zwolle een aantal zogenaamde Snuffelfietsen rond die de luchtkwaliteit meten. Ook zijn in het kader van dit project de eerste bijeenkomsten met de overige partners geweest waarin kennis is uitgewisseld. Tevens zijn projecten op het gebied van interactieve systemen en fietsapp’s  in voorbereiding. Deze krijgen in het komend jaar uitvoering. De subsidieperiode op het project B-ITS loopt tot en met maart 2022.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2019 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten.

Project

Omvang krediet tot en met 2019

Gerealiseerd tot en met 2018

Bestedingen 2019

Restantkrediet
31 december 2019

Beter Benutten (2.0)

7.948.720

7.403.136

151.406

394.178

Regionale bereikbaarheid

4.620.500

4.438.527

128.634

53.339

Slimme mobiliteit koploperaanpassing

419.000

60.055

66.947

291.998

Actieplan stadslogistiek

180.000

86.692

21.536

71.772

Parkeeropgave centrumgebied

40.000

40.000

-

afgesloten

Bicycle Intelligent Transport System (BIS)

682.000

-

89.710

592.290

Mobipunten

-

-

8.985

-8.985

Totaal

13.890.220

12.028.410

467.218

1.394.592

Toelichting kredieten

Hieronder wordt een financiële toelichting gegeven op de projecten, de inhoudelijke toelichting is opgenomen onder de toelichting "realisatie kredieten".

Mobipunten
In 2019 is gestart met een verkennende studie naar de concretisering van twee voorbeeld Mobiliteitspunten, vanuit de integrale aanpak en de ambitie om mobiliteit en energie meer met elkaar te verbinden. Het besluit voor toekenning budget van €30.000 is in januari 2020 door het college vastgesteld en zal bij de eerste periodieke wijziging worden voorgelegd aan uw raad.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 09:56:41 met de export van 07/01/2020 09:51:59