Doel 6.3.3 We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen

Activiteiten (tekst uit Begroting 2019)

Gebiedsaanpak en onderzoeken

  • Samen met de provincie Overijssel en lokale stakeholders uitvoering geven aan het “uitvoeringsplan parkeren en mobiliteit Assendorp” op basis van de gebiedsaanpak en waar mogelijk combineren met andere strategische opgaven (KEC) in het kader van de Omgevingsvisie.  
  • Continueren van de gebiedsaanpak In Hanzeland samen met de Vrienden van Hanzeland onder de vlag van MOVEZ.
  • Samen met betrokken stakeholders uitvoeren van een gebiedsaanpak in de Binnenstad en Kamperpoort.
  • Samen met HMO uitvoeren van een strategische studie parkeren en mobiliteit voor het Centrumgebied van Zwolle.
  • Onderzoek naar en uitvoering van pilots samen met woningbouwcorporaties, ontwikkelaars en anderen naar slimme mobiliteits- en parkeeroplossingen voor bewoners (Mobility as a service).
  • Uitvoeren van een pilot naar de fietsenstalling van de toekomst met de provincie Overijssel, NS, ProRail en bedrijfsleven. We werken daarbij intensief samen om tot sluitende business cases voor de bouw, beheer en exploitatie van een innovatieve, multifunctionele stalling aan de zuidzijde te komen. Ook onderzoeken we samen met aanbieders en anderen of het gericht inzetten van deelfietsen kan hier leiden tot een hoger fietsgebruik met minder vraag naar fietsenstallingen. We streven naar slimme oplossingen en zetten daarbij actief in op het verzamelen, analyseren en toepassen van de juiste data.
  • Onderzoek naar de mogelijkheden om ‘belparkeren’ ook mogelijk te maken voor parkeeraccommocaties (achter slagboom).
  • Het in samenwerking met de provincie Overijssel stimuleren van elektrisch rijden door de uitbreiding van de openbare oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s in Zwolle met circa 200 oplaadpalen in de periode van 2018 tot en met 2021. Uitvoeren van een verkenning op welke locaties snelladers / laadpleinen of –straten (clustering van laadpalen) voor elektrische voertuigen gerealiseerd kunnen worden. Verkennen en uitbreiden van aantal laadpalen op gemeentelijke parkeeraccommodaties.
  • Optimaliseren  en doorontwikkeling van digitale handhaving parkeren.

Reguliere parkeerexploïtatie

  • In stand houden, optimaliseren en het uitvoeren van beheer en onderhoud parkeerfaciliteiten op straat en in accommodaties.
  • Beheren bewaakte fietsenstallingen en aanbieden van gratis bewaakte voorzieningen.
  • Administratieve uitvoering en optimalisatie parkeervergunningensysteem (transparant tarieven- en vergunningensysteem).
  • Uitvoeren parkeerhandhaving.
  • Handhaving van fietsoverlast in stationsomgeving en binnenstad.
  • Binnen ruimtelijke projecten wordt bij de vergunningverlening getoetst op realisatie van de parkeeropgave op basis van RegelingParkeernormen.

Monitoring

  • Monitoren bezetting fietsparkeerlocaties in binnenstad en stationsomgeving.
  • Uitvoeren van een klantenonderzoek naar de waardering van auto- en fietsparkeervoorzieningen.
  • Uitvoeren parkeerdrukmetingen en monitoring op basis van meldingen van bewoners.

Toelichting op realisatie activiteiten

In 2019 is de uitvoering van reguliere taken variërend van uitgifte van parkeervergunningen tot parkeerhandhaving en beheer en onderhoud van de parkeeraccommodaties gecontinueerd. Daarnaast zijn afgelopen jaar in het kader van de verdere digitalisering de papieren parkeerkaartjes bij drie gratis bewaakte fietsenstallingen in de Zwolse binnenstad vervangen door een stallingspas met een barcode.

Daarnaast is in Assendorp een pilot gestart waarbij is getest met kleinschalige logistiek voor ondernemers middels een elektrische bakfiets, het stimuleren van deelauto’s en het realiseren van parkeervrije delen van straten.

Op Hanzeland wordt gewerkt met Movez als bereikbaarheidsplatform, waarbij de bereikbaarheid wordt verbeterd door het inzetten van elektrische deelauto’s, deelfietsen en met een systeem van slimme slagbomen waarbij eenvoudig geparkeerd kan worden op niet-openbare parkeerterreinen.

Eind 2019 waren ca. 60 openbare laadpalen op straat operationeel. Het proces om te komen tot een snellere uitrol wordt momenteel verbeterd.

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2019, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2019 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

6.231.208

9.780.204

3.638.387

2.945.042

+ mutaties projecten

78.776

0

0

78.776

+ begrotingswijzigingen

242.316

436.781

141.127

216.662

Begroting t/m december

6.552.300

10.216.985

3.779.514

3.240.480

- Jaarrekening

6.346.670

10.840.946

4.603.500

3.234.875

Gerealiseerd resultaat Doel 6.3.3

205.630

623.961

-823.986

-5.605

Saldo

0

Toelichting financiële verschilanalyse

De kosten laten een voordelig saldo zien van €205.630 en de inkomsten een voordelig saldo van €623.961. Omdat er ook €5.605 minder is onttrokken uit de reserves, ontstaat een positief resultaat van €823.986. Omdat voor parkeren altijd een sluitende exploitatie wordt beoogd, wordt het positieve resultaat verrekend met de egalisatiereserve parkeren. Het saldo is daarmee 0.

Het positieve resultaat  van €823.900 is als volgt opgebouwd:

Parkeerinkomsten € 661.000 voordelig

  • Bij de 2e Berap was nog onvoldoende duidelijk of de positieve tendens van de parkeerinkomsten zou doorzetten. Vanwege meer inkomsten uit zondag parkeren en toegenomen mobiliteit in Zwolle zijn de inkomsten uit straatparkeren en slagboomparkeren  € 445.700 hoger.
  • De overige inkomsten parkeren zijn € 176.600 hoger omdat er meer gebruik gemaakt wordt van abonnementen en doorbelasting kosten parkeertickets aan bedrijven
  • De afdracht Q-park is € 38.800 hoger als gevolg van hogere parkeerinkomsten 2018. Er is contractueel vastgelegd dat Q-park een deel van de parkeerinkomsten van Maagjesbolwerk aan de gemeente afdraagt.

Fietsparkeren € 36.100 voordelig
De loonkosten fietsparkeren zijn lager omdat de inzet van medewerkers op de fietsenstallingen bekostigd is uit het budget Wet banenafspraak (creëren garantie banen). Dit betreft voor € 15.000 te reserveren middelen in verband met lopende verplichtingen. Deze werkzaamheden worden in 2020 uitgevoerd.

Parkeercontrole € 111.600 nadelig
De kosten voor parkeercontrole zijn mede door de proef met de scanauto € 55.000 hoger uitgevallen. Daarnaast zijn de inkomsten uit naheffingsaanslagen € 64.000  lager door onder andere technische problemen met de scanapparatuur.

Onderhoud en incidentele opdrachten € 178.500 voordelig
De kosten zijn € 121.000 lager vanwege doelmatig uitgevoerd onderhoud. Dit betreft voor € 54.200 te reserveren middelen in verband met lopende verplichtingen. Deze werkzaamheden worden in 2020 uitgevoerd.

Algemene kosten,  beheerkosten en overige verschillen € 59.900 voordelig
Dit betreft diverse kostenposten waaronder lagere kosten voor parkeerdrukmeting en geldgaring.

Kredieten (tekst uit Begroting 2019)

  • Uitvoeren Koersdocument Parkeren 2016-2020 (inclusief fietsparkeren): opstellen uitvoeringsplan “meten is weten en implementeren van innovatieve maatregelen/uitvoeren van pilots.
  • Uitwerkingsplan fietsparkeren Binnenstad: Structureel en kwalitatief hoogwaardig uitbreiden van de fietsparkeercapaciteit in binnenstad in samenwerking met betrokken stakeholders. Op basis van het in 2018 vast te stellen nieuwe “Actieplan fietsparkeren Binnenstad” gaan we in 2019 verbeteringsvoorstellen uitvoeren. Waar nodig zetten we hiervoor pilots op.

Toelichting realisatie kredieten

Door vertraging rondom de vaststelling van de Mobiliteitsvisie is pas eind 2019 gestart met de actualisatie van het Actieplan Fietsparkeren en het Koersdocument Parkeren. Deze komen in 2020 richting de raad. Hierin worden ook voorstellen opgenomen voor het structureel en kwalitatief hoogwaardig uitbreiden van de fietsparkeercapaciteit in de binnenstad.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2019 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten.

Project

Omvang krediet tot en met 2019

Gerealiseerd tot en met 2018

Bestedingen 2019

Restantkrediet
31 december 2019

Parkeerbeleid+uitwerking plan fietspad

520.104

520.104

-

afgesloten

2017-Brandveiligheid Lübeckplein

621.822

212.110

475.879

-66.167

2017-Brandveiligheid Dijkstraat

380.178

269.735

16.580

93.863

Parkeerbeleid Koersdocument 2016-2020

120.000

85.000

-

35.000

Koersdocument parkeren 2016-2020

120.000

12.305

81.610

26.085

2019- Dijkstraat P-installaties

63.900

-

14.415

49.485

2019-Lübeckplein camerasysteem

32.400

-

-

32.400

2019-Diezerpoort camerasysteem

86.500

-

76.371

10.129

2019-Roijensingel installaties

131.100

-

125.223

5.877

2019-Roijensingel kentekencamera

33.900

-

14.548

19.352

2019-N-eiland kentekencamera

33.900

-

30.219

3.681

Kentekenparkeren app verv

104.000

-

46.054

57.946

2019-Pas de Deux p-installaties

60.000

-

58.799

1.201

Parkeerbeleid - koersdco

263.590

277.002

-

afgesloten

2016-Hanzeland camerasysteem

15.086

-

-

afgesloten

Katwolderplein park. Acc

-

-

70.000

-70.000

Overige investeringen doel 6.3.3

590.196

285.182

142.862

162.152

Totaal

3.176.676

1.661.438

1.152.560

361.004

Toelichting kredieten

Hieronder wordt een financiële toelichting gegeven op de projecten, de inhoudelijke toelichting is opgenomen onder de toelichting "realisatie kredieten".

Parkeerbeleid+uitwerking plan fietsparkeren/ Parkeerbeleid / Hanzeland camerasysteem
Dit project is afgerond en wordt afgesloten.

Brandveiligheid Lübeckplein en Dijkstraat
Deze projecten zijn gereed maar nog niet alle facturen zijn afgedaan. Na het verwerken van de laatste facturen zullen deze projecten in 2020 worden afgesloten. Tegenover de onderschrijding op het krediet voor de Dijkstraat staat een overschrijding op brandveiligheid Lübeckplein. De beide projecten sluiten uiteindelijk met een positief saldo dat zal vrijvallen. Omdat deze kosten worden geactiveerd zal het resterende bedrag van circa € 18.000 leiden tot een (geringe) lagere kapitaallast voor parkeren. Bij de Berap 2020/1 zal hierover worden gerapporteerd.   

Katwolderplein parkeeraccommodatie
Voor de parkeergarage zijn er nagekomen kosten. De leidingen van de sprinklerinstallatie zijn bij de bouw in verzinkt staal uitgevoerd en zouden voldoen aan de norm. Maar nadat de garage in gebruik genomen is, ontstonden veel lekkages in de leidingen. Na onderhandeling met de aannemer is ervoor gekozen de leidingen in roestvrij staal uit te voeren. De meerkosten voor de roestvrij stalen leidingen van € 70.000 zijn voor rekening van de gemeente Zwolle.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 09:56:41 met de export van 07/01/2020 09:51:59