Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2019)
Veel inwoners van Zwolle zijn in staat actief maatschappelijk te participeren en wonen zelfstandig, ook als zij ouder worden. Een gezonde leefstijl, actieve deelname aan de samenleving en een sterk sociaal netwerk zijn daarin bevorderend (programma Samenleving). Daar waar het bij inwoners beperkt mogelijk is of wordt om actief te participeren en zelfredzaam te zijn in de eigen leefomgeving, ondersteunen we inwoners met voorzieningen in het kader van de Wmo. De inzet van (maatwerk)ondersteuning vindt plaats in aanvulling op de eigen kracht, de kracht van het sociaal netwerk en de inzet van voorliggende voorzieningen en sluit aan op de persoonlijke situatie en behoefte (samenkracht). We bieden ondersteuning aan mensen om langer zelfstandig thuis te blijven wonen zoals begeleiding in de thuissituatie, rolstoelen, woonvoorzieningen en vervoersvoorzieningen. In 2018 heeft een nieuwe aanbesteding plaatsgevonden voor de hulpmiddelen Wmo. Dit heeft geleid tot een gunning aan twee leveranciers die in 2019 de Wmo hulpmiddelen in Zwolle leveren. We zien dat er in de afgelopen periode een toename plaatsvindt van het aantal verstrekte woon- en vervoersvoorzieningen. Mede gezien de toename van het aantal mensen dat langer zelfstandig thuis woont en de invoering van het abonnementstarief in de WMO verwachten wij ook in 2019 een toename van deze verstrekkingen. Zie ook bestedingsvoorstel 3, waarvan u de toelichting hier vindt. Als onderdeel van het transformatiethema (integrale) gezinsaanpak zijn in 2018 verdere stappen gezet in de richting van de integrale uitvoering van de ondersteuning: integrale thuisondersteuning. We hebben in 2018 de huishoudelijke ondersteuning en de individuele begeleiding samengebracht in een integraal arrangement thuisondersteuning. Dit heeft geleid tot een ondersteuningsaanbod waarbij het resultaat centraal staat, in plaats van de gedane inspanning. De vraag van de cliënt staat centraal in plaats van het aanbod, één aanbieder is verantwoordelijk voor het behalen van het gezamenlijk bepaalde resultaat in plaats van dat inwoners te maken hebben met verschillende aanbieders op verschillende deelgebieden. Daarnaast wordt ook vanuit de Zorgverzekeringswet ondersteuning geboden aan mensen die thuis wonen, zoals bijvoorbeeld persoonlijke verzorging. In de praktijk blijkt de vraag van inwoners naar ondersteuning divers is, niet altijd onder te brengen in de verschillende vakjes en leidt tot grensdiscussies binnen en tussen de wetten. Er is behoefte aan afstemming tussen de Wmo en de zorgverzekeringswet. Samen met gemeenten in de regio zoeken wij hierover de samenwerking met Zilveren Kruis. |
Toelichting op realisatie doel
Per 1 januari 2019 is het landelijk abonnementstarief ingevoerd, waardoor cliënten niet meer een inkomensafhankelijke eigen bijdrage hoeven te betalen. We voorzagen een extra instroom van cliënten. Deze extra instroom heeft ook plaatsgevonden. In 2019 betrof de extra instroom bij thuisondersteuning (voor het resultaatgebied huishouden) ongeveer 420 cliënten (toename van 20% op dit resultaatgebied). Dit aantal is hoofdzakelijk te wijten aan het abonnementstarief. Waar mensen voorheen zelf huishoudelijke hulp inkochten, doen zij nu een beroep op de gemeente vanwege de lagere eigen bijdrage. Wij zien dit effect in mindere mate ook bij de woningaanpassingen en scootmobielen. Bij de woningaanpassingen zien we een toename van de kosten van € 418.000 als een gevolg van meer toekenningen door het abonnementstarief. Bij de scootmobielen zin we dat er in 2019 36 meer scootmobielen zijn verstrekt dan in 2018 (+12%). In 2019 is deze stijging volledig opgevangen vanuit herverstrekking uit de depots van aanbieders, waarvoor het financiële effect van deze stijging marginaal is. |
Criteria (tekst uit Begroting 2019)
In aansluiting op het voorliggende veld bieden we indien nodig (maatwerk)voorzieningen Wmo, zodanig dat:
|
Indicatoren
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder
Klaas Sloots |