Doel 2.1.3 In aansluiting op het voorliggende veld bieden we indien nodig (maatwerk)voorzieningen Wmo

Activiteiten (tekst uit Begroting 2019)

  • In 2018 zijn we gestart met de nieuwe werkwijze “integrale thuisondersteuning”. Ook is het nieuwe contract ‘integrale thuisondersteuning’ ingegaan met de 30 gecontracteerde aanbieders.
    • Onderdeel van een zorgvuldige invoering van de nieuwe werkwijze is de training voor de medewerkers SWT en voor de medewerkers van aanbieders. Wanneer nodig continueren wij deze in 2019.
    • In het kader van het contractmanagement voeren wij  minimaal tweemaal per jaar voortgangsoverleggen met aanbieders
    • Doorontwikkeling en monitoring van de thuisondersteuning en de gewenste transformatiebewegingen vinden plaats op de overlegtafel met aanbieders, Participatieraad, gemeente/SWT. Daarnaast zijn er werkgroepen actief op de thema's kwaliteit,  doorontwikkeling model thuisondersteuning waaronder de monitoring en administratie/implementatie.
    • Binnen de thuisondersteuning en de werkgroepen willen wij in 2019 ervaring opdoen met het collectiviseren van voorzieningen waarbij we ondersteuning die nu individueel wordt aangeboden in collectieve vormen willen organiseren.
  • In 2018 zijn nieuwe tarieven thuisondersteuning vastgesteld voor 2019. Wij zullen blijven monitoren of de tarieven passend zijn binnen de Algemene maatregel van Bestuur Reële prijzen Wmo en ook passend ten aanzien van de daadwerkelijk geleverde ondersteuning. Daarnaast zullen wij in 2018 monitoren in hoeverre er een toename plaatsvindt van het aantal inwoners dat gebruik maakt van Wmo voorzieningen als gevolg van het invoeren van het abonnementstarief.
  • Binnen de regio Beschermd wonen/maatschappelijke opvang is besloten dat alle gemeenten binnen de regio per 1 januari 2019 organiseren dat er binnen de begeleiding in de thuissituatie de mogelijkheid van 24 uurs bereikbaarheid wordt geboden. Deze uitbreiding van het huidige aanbod zal in 2019 ook in Zwolle worden georganiseerd. Hiermee bevorderen wij dat inwoners langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen en minder snel hoeven in te stromen in begeleid wonen danwel dat inwoners weer sneller thuis kunnen gaan wonen vanuit beschermd wonen.
  • In 2019 gaat het nieuwe contract voor de hulpmiddelen Wmo in. In de aanloop naar de nieuwe contracten zijn er werkafspraken gemaakt met de twee leveranciers. Ook worden de medewerkers van de wijkteams uitgebreid geïnformeerd over de nieuwe afspraken en werkwijzen. In 2019 gaan wij met gebruikers in gesprek om ervaringen met de twee gecontracteerde leveranciers in beeld te brengen.
  • In 2018 is het doelgroepenvervoer succesvol aanbesteed aan één vervoerder, de firma Munckhof waarbij een integrale aanpak van het doelgroepenvervoer uitgangspunt is geweest. We plannen voor het najaar 2019 binnen ons perceel een eerste evaluatie van de effecten van de aanbesteding.
  • Uitvoeren en verdere inrichting van het toezicht op kwaliteit en fraude, en reguliere inzet toezichthouder:  
    • Door de decentralisatie is de gemeente verantwoordelijk voor de verstrekking en de kwaliteit van Wmo-ondersteuning. O.a. de toegangen, het SWT en de CT(GGD), signaleren als de ondersteuning niet of niet naar ‘’wens’’ wordt geleverd. De gemeente pakt deze signalen op, vaak in samenwerking met de toezichthouder. Er zijn flinke stappen gezet bij het ontwikkelen en uitvoeren van deze taak. Er is ervaring opgedaan in het uitvoeren van toezicht en de gevolgen daarvan. De komende periode zal niet alleen toezicht worden gehouden daar waar er signalen zijn maar zal er ook gebruik gemaakt worden van preventief toezicht.
    • Activiteiten (nieuw aangestelde) toezichthouders: In 2019 zijn twee toezichthouders gestart met het houden van toezicht op de rechtmatigheid van de ondersteuning. In 2019 vindt verdere ontwikkeling van deze taken plaats.  
  • Verbeteren kwaliteitscriteria en monitoring (relatie transformatie agenda):
    We zetten in op het afstemmen en monitoren van de kwaliteitscriteria. We hebben in 2018 ervaring opgedaan met het meten van de resultaten van de ondersteuning middels de 'menselijke maat'.  Hiermee worden de effecten van de geleverde ondersteuning gemeten. In de werkgroep kwaliteit binnen de thuisondersteuning kijken wij in hoeverre wij dit instrument structureel kunnen inzetten.

Toelichting op realisatie activiteiten

  • Om van het contract Diah naar Thuisondersteuning over te gaan is er voor cliënten en zorgaanbieders een uitvoerige overgangsregeling afgesproken. Dit om een geleidelijke overgang te creëren. Halverwege 2019 is die overgangsregeling afgerond en hebben alle cliënten die voorheen een toekenning DIAH hadden, nu een nieuwe toekenning gekregen binnen het nieuwe product Thuisondersteuning. Het was zowel voor cliënten, Sociaal Wijkteam als voor de zorgaanbieders zeker niet altijd even makkelijk. Er moest in sommige gevallen van zorgaanbieder gewisseld worden; bijvoorbeeld omdat het product huishoudelijke ondersteuning en individuele begeleiding nu onder de verantwoordelijkheid van één zorgaanbieder valt. Uiteindelijk is de overgang zeer zorgvuldig gelopen, en is voor iedereen een passende oplossing gevonden.
    We horen veel positieve geluiden over de nieuwe werkwijze. Het blijkt voor veel cliënten echt een meerwaarde te zijn dat nu één aanbieder aanspreekpunt is voor de gehele ondersteuning. Uiteindelijk biedt dit meer duidelijkheid, en ook blijkt het een efficiëntere manier van organiseren.
    We hebben met de 29 zorgaanbieders een goede relatie opgebouwd door middel van contractgesprekken, werkgroepen en overlegtafels. Er zijn kortere lijnen ontstaat tussen beleid, uitvoering, contractmanagement en zorgaanbieders.
  • In 2019 zijn de tarieven thuisondersteuning aangepast op basis van de AmvB Reële prijzen Wmo. Per 1 januari 2019 is daarnaast het landelijk abonnementstarief ingevoerd, waardoor cliënten niet meer een inkomensafhankelijke eigen bijdrage hoeven te betalen. We voorzagen een extra instroom van cliënten. Deze extra instroom heeft ook plaatsgevonden. In 2019 betrof de extra instroom bij thuisondersteuning (voor het resultaatgebied huishouden) 500 cliënten. Dit aantal is hoofdzakelijk te wijten aan het abonnementstarief. Waar mensen voorheen zelf huishoudelijke hulp inkochten, doen zij nu een beroep op de gemeente vanwege de lagere bijdrage. Aanvragen mogen niet worden afgewezen op basis van financiële draagkracht.  
  • Met aanbieders zijn uitvoeringsafspraken gemaakt over het bieden van de mogelijkheid van 24 uurs bereikbaarheid binnen de begeleiding in de thuissituatie.
  • In 2019 is het nieuwe contract met Meyra en Welzorg ingegaan. Dit heeft tot de verwachte kostenstijging geleid. De uitvoering van het contract loopt goed, dit blijkt ook uit het panelgesprek dat eind 2019 is gevoerd. We zien een toename in het aantal aangevraagde hulpmiddelen, dit heeft te maken met demografische ontwikkelingen (vergrijzing) en het ingevoerde abonnementstarief voor de Wmo.
  • Ruim een jaar geleden zijn we begonnen met de uitvoering van het doelgroepenvervoer op basis van het nieuw gecontracteerde bestek met de firma Munckhof. Met de Europese aanbesteding werd ingezet op:
  • Kwaliteit (bijvoorbeeld vaste chauffeurs).
  • Integraliteit,
  • Duurzaamheid (dieselbusjes afschaffen).  
    Het doelgroepenvervoer bestaat uit leerlingenvervoer, Wmo vervoer en jeugdvervoer. We hebben intern een evaluatie gehouden om zicht te hebben op de (nieuwe) ontwikkelingen en trends. In zijn algemeenheid constateren we tevredenheid over het doelgroepenvervoer. Knelpunten vormen bestuurlijke verbrokkeling, het spitstarief en aanmeldtijd. We zullen deze knelpunten oppakken in 2020 en besluitvorming hierover in gaan zetten.
  • De Wmo toezichthouders kwaliteit van de GGD IJsselland zijn gestart met preventieve en thematische onderzoeken. Gestart is met het thema "cyclisch werken". Deze onderzoeken worden positief ontvangen, omdat ze leerzaam zijn voor aanbieders en gemeenten op deze manier preventief werken aan toezicht op hun aanbieders. Daarnaast heeft Zwolle meegedaan aan een pilot van de SVB en hun risico-scan. Samen is gezocht naar risico indicatoren waarop gescand kan worden om preventief toezicht te houden op budgethouders. Denk aan een budgethouder die te snel zijn budget opmaakt of niet besteedt. SVB en de gemeente willen dit instrument graag voortzetten.
  • De Wmo en jeugd toezichthouders rechtmatigheid hebben hun eerste onderzoeken uitgevoerd en afgerond met de daaruit volgende handhavings- en terugvorderingsacties. Daarnaast zijn ze gestart met een regionaal overleg met alle gemeenten die gebruik maken van hun diensten.
  • Op dit moment loopt een nieuwe meting met de Menselijke Maat. De verwachting is dat voor de zomer 2020 de resultaten hiervan bekend zijn. Naast een structurele inbedding hiervan wordt ook onderzocht hoe we efficiënter en effectiever met vragenlijsten richting inwoners/cliënten om kunnen gaan.

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2019, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2019 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

31.999.698

1.014.660

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

732.282

123.532

0

477.750

Begroting t/m december

32.731.980

1.138.192

0

477.750

- Jaarrekening

31.152.757

1.228.814

50.500

0

Gerealiseerd resultaat Doel 2.1.3

1.579.223

90.622

-50.500

-477.750

Saldo

1.141.595

Toelichting financiële verschilanalyse

De lasten en de baten laten een voordeel zien van € 1.579.223  en  €  90.622. Omdat er eveneens € 50.500 meer is toegevoegd aan de reserves en € 477.750 minder aan de reserves is onttrokken ontstaat een voordelig resultaat  van € 1.141.595.

Dit voordelige resultaat van € 1.142.000 wordt gerealiseerd door:

Voordelig resultaat  Wmo hulpmiddelen
In de 2e Berap 2019 is er € 1.125.000 miljoen gevraagd op basis van de uitgaven van het eerste half jaar. In de 2de helft zijn er minder uitgaven geweest. Uitgaven binnen Wmo hulpmiddelen blijven lastig voorspelbaar en kunnen fluctueren. Er konden in het tweede halfjaar bijvoorbeeld meer scootmobielen uit depot worden verstrekt in plaats van nieuwe te verstrekken. Het blijkt nu dat er voor circa  € 450.000 op het totaal van Wmo hulpmiddelen minder benodigd was. Daarnaast zijn de inkomsten € 29.000 hoger zodat een voordelig resultaat ontstaat van € 479.000.
Onderdeel van dit voordelig resultaat is het beschikbaar gestelde incidentele budget 2019 van € 50.000 voor het verbeteren van de kwaliteitscriteria en monitoring toezicht en handhaving. In 2018 was hiermee al ervaring opgedaan. Het streven was om hier in 2019 verder mee te gaan maar de uitvoering wordt gestart begin 2020. Dit bedrag is daarom toegevoegd aan de reserve nutvw-sociaal.
Per saldo wordt daarmee een resultaat van € 429.000 gerealiseerd.

Voordelig resultaat thuisondersteuning
De vastgestelde besparingsopgave op thuisondersteuning 2019 à € 1,3 miljoen is volledig gerealiseerd. Daarnaast is in de 2e Berap 2019 nog een aanvullende besparing van € 1,0 miljoen ingeboekt. In de jaarrekening is daar bovenop nog een extra besparing van circa € 950.000 gerealiseerd. Dit heeft te maken met het nieuwe inkoopmodel Wmo thuisondersteuning. In dit inkoopmodel is de huishoudelijke ondersteuning en de individuele begeleiding samengebracht in een integraal arrangement thuisondersteuning. Dit heeft geleid tot een ondersteuningsaanbod waarbij het resultaat centraal staat,  in plaats van de gedane inspanning. De vraag van de cliënt staat centraal in plaats van het aanbod, één aanbieder is verantwoordelijk voor het behalen van het gezamenlijk bepaalde resultaat in plaats van dat inwoners te maken hebben met verschillende aanbieders op verschillende deelgebieden. Deze maatregel is onderdeel van de hervormingsagenda en heeft dus in totaal € 3,5 miljoen opgeleverd. Daarnaast zijn de inkomsten € 62.000 hoger zodat een voordelig resultaat ontstaat van € 1.012.000.
Onderdeel van dit voordelig resultaat is het budget voor risico en egalisatie  HHT van € 317.000 . Vanwege de voordelen op thuisondersteuning is dit budget niet nodig gebleken. Hierdoor  heeft  er eveneens een lagere onttrekking uit de reserve nutvw-sociaal plaatsgevonden.  In het kader van de projecten/reservedoorlichting zijn deze middelen vrijgevallen op programma 10.  Daarnaast zijn de middelen voor innovatie van € 75.750 ten laste van de reserve nutvw-sociaal niet  uitgegeven. Dit wordt doorgeschoven naar 2020. Hierdoor is ook de reserveonttrekking hiervoor lager dan begroot.
Het uiteindelijke voordelige resultaat op thuisondersteuning bedraagt daarmee € 619.000.

Voordelig resultaat dagbesteding
Op het onderdeel Dagbesteding zien we de aantallen afnemen. Dit levert een voordeel op van circa € 182.000. In 2019 hebben we geïnvesteerd in de verdere doorontwikkeling van de huidige dagbesteding. Er heeft een doorontwikkeling plaatsgevonden van de pilot ouderen en we hebben SamenZwolle gefaciliteerd om inwoners te ondersteunen bij het formuleren van de vraag en het toe leiden naar passend aanbod in Maatschappelijk voorveld of dagbesteding.  We zien dat dit heeft geleid tot een beperking van de instroom bij dagbesteding, terwijl meer mensen naar een plek voor een goede daginvulling zijn geleid.
Onderdeel van dit voordeel is het budget voor tegenvallers dagbesteding ad € 85.000.  Vanwege de voordelen op  dagbesteding  heeft er geen onttrekking uit de reserve nutvw-sociaal plaatsgevonden.  In het kader van de projecten/reservedoorlichting zijn deze middelen vrijgevallen op programma 10.  
Het uiteindelijke voordelige resultaat op dagbesteding bedraagt daarmee € 97.000.  

Kredieten (tekst uit Begroting 2019)

Dit doel bevat in de Begroting 2019 geen projecten waarover gerapporteerd wordt.

Toelichting realisatie kredieten

Niet van toepassing, dit doel bevat in de begroting en rekening 2019 geen projecten.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2019 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten.

Project

Omvang krediet tot en met 2019

Gerealiseerd tot en met 2018

Bestedingen 2019

Restantkrediet
31 december 2019

Niet van toepassing

Totaal

-

-

-

-

Toelichting kredieten

Niet van toepassing, dit doel bevat in de begroting en rekening 2019 geen projecten.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 09:56:41 met de export van 07/01/2020 09:51:59