Doel 8.1.1 De raad geeft als vertegenwoordiging van de inwoners richting aan het gemeentelijk beleid (enz)

Activiteiten (tekst uit Begroting 2019)

Vergaderstructuur
Tijdens de vergaderingen van de raad worden voorstellen besproken en worden besluiten genomen. De gemeenteraad vergadert volgens het model van het ‘raadsplein’. Het raadsplein kent het zogenaamde BOB-model: beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming; in Zwolle de informatieronde, de debatronde en de besluitvormingsronde. Er wordt op maandagavond vergaderd, waarbij er in principe eens in de drie weken een besluitvormingsronde plaatsvindt.

Doorontwikkeling raadsplein
De informatieronde is doorontwikkeld tot een instrument om vooral met inwoners en organisaties te spreken over een bepaald onderwerp en hen te betrekken bij de lokale politiek. Hiermee wordt het doel van de informatieronde (beeldvorming) beter gediend. Met deze veranderde vorm van de informatieronde wordt invulling gegeven aan de verander(en)de rol en positie van de raad.

De raad wil in 2019 inzetten op verdere doorontwikkeling van de informatieronde. Daarbij moet het doel van de informatieronde centraal staan. Bij iedere informatieronde zal op basis hiervan worden nagedacht over de meest geschikte vorm, samenstelling en locatie.

Commissies en interne overlegstructuren

Rekenkamercommissie
De rekenkamercommissie heeft tot taak het (laten) uitvoeren van beleidsevaluatieonderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door het college gevoerde beleid. De rekenkamercommissie bestaat uit vijf raadsleden en een externe voorzitter. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft een wetsvoorstel in voorbereiding om de Gemeentewet zo te wijzigen dat elke gemeente een onafhankelijke rekenkamer moet hebben. Raadsleden zouden dan geen onderdeel meer mogen uitmaken van een rekenkamercommissie. Afhankelijk van de voortgang van dit wetsvoorstel, zal in 2019 mogelijk moeten worden overgaan tot de aanstelling van een zelfstandige rekenkamer (zonder raadsleden).

Auditcommissie
De auditcommissie is in 2018 geïnstalleerd ter vervanging van het afstemmingscomité. De auditcommissie bestaat uit vier raadsleden en houdt zich onder andere bezig met de processen rondom de accountantscontrole en de evaluatie van de beleidscyclus. De auditcommissie moet de raad helpen het sturend vermogen op het gebied van financiën te vergroten. Onderwerpen die daarbij in 2019 bijzondere aandacht zullen krijgen zijn de leesbaarheid en de informatiewaarde van de stukken en de ontwikkelingen in de IT-omgeving (i.r.t. de controlewerkzaamheden).

Regionale samenwerking
Om gemeentelijke opgaven effectief en efficiënt op te pakken wordt er steeds meer samengewerkt met andere gemeenten. Ook door de decentralisatie van rijkstaken is het belang van regionale samenwerking toegenomen. De raad ervaart het soms als lastig om hierbij sturing te geven en te controleren. Om bij regionale samenwerking betere betrokkenheid te creëren, zijn er in 2018 vier raadsleden benoemd tot rapporteur regionale samenwerking. Deze raadsleden fungeren als vooruitgeschoven post vanuit de raad, die vroegtijdig met samenwerkingsverbanden in gesprek gaan, zodat zij een agenderende en signalerende functie richting de raad kunnen vervullen. Daarbij zullen de rapporteurs waar nodig en mogelijk contact zoeken met andere gemeenteraden. In eerste instantie zal  gefocust worden op twee samenwerkingsverbanden.

Strategische agenda raad
De agenda van de raad wordt voor het grootste deel bepaald door voorstellen die afkomstig zijn van het college. De wens bestaat om bij een aantal onderwerpen al meer aan de voorkant invulling te geven aan de kaderstellende rol. Bij de fracties zal geïnventariseerd worden voor welke onderwerpen dit gewenst is. Aan het college zal worden gevraagd voor deze onderwerpen een startnotitie op te stellen, zodat de raad vervolgens het debat hierover kan voeren en de kaders kan stellen.  

Benoemingsprocedure nieuwe burgemeester
Rond de zomer van 2019 zal burgemeester Meijer ontslag nemen als burgemeester van Zwolle. Dat betekent dat er eind 2018 en de eerste helft van 2019 voorbereidingen getroffen moeten worden voor de benoeming van een nieuwe burgemeester. Hierover vindt afstemming plaats met de Commissaris van de Koning. Er zal een vertrouwenscommissie worden geïnstalleerd, die belast zal worden met deze benoemingswerkzaamheden. Als onderdeel van de Begroting 2019, wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 52, onderwerp Benoemingsprocedure burgemeester. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier.

Toelichting op realisatie activiteiten

Raadspleinen
In 2019 kwam de raad bijeen voor 17 informatierondes (4 in de Raadzaal, 12 in de TAK-zaal en 1 op locatie), 26 debatrondes (22 in de raadzaal en 4 in de TAK-zaal) en 17 besluitvormingsrondes (allen in de Raadzaal). Bij de informatierondes zijn verschillende vormen gehanteerd. Vaak werd tijdens deze informatierondes in gesprek gegaan met inwoners en belangenorganisaties om zo een goed beeld bij een bepaald onderwerp/vraagstuk te kunnen vormen.

Inzet raadsinstrumenten
In 2019 zijn twee initiatiefvoorstellen ingediend en tijdens het raadsplein behandeld (D66: Zwols Gevelfonds; ChristenUnie: Social Enterprise Stad Zwolle 2018-2022). In deze bijlage is te zien in welke mate de fracties gebruik hebben gemaakt van de ter beschikking staande raadsinstrumenten:

Commissies en interne overlegstructuren

Rekenkamercommissie
De rekenkamercommissie (Rkc) heeft in 2019 één onderzoek uitgevoerd en afgerond. De Rkc deed onderzoek naar het functioneren van risicomanagement binnen de gemeentelijke organisatie. Daarbij concludeerde zij dat Zwolle de laatste jaren flinke stappen heeft gezet, maar dat er wel grote verschillen zijn in het risicomanagementproces per domein. De Rkc deed drie aanbevelingen: integreer risicomanagement in het besturingsmodel, kies voor een organisatiebrede aanpak voor risicomanagement en investeer in de competentie-ontwikkeling bij medewerkers. Het college heeft aangegeven voornemens te zijn deze aanbevelingen mee te nemen in de verdere ontwikkeling en verbetering van het risicomanagement.

Auditcommissie
De auditcommissie adviseerde de raad in 2019 over de vaststelling van de jaarstukken 2019 en het controleplan 2019. Ook werden de actualisatie van het treasurystatuut en de aanpassing van de financiële verordening eerst in de auditcommissie besproken. Tot slot volgden de leden van de auditcommissie een training om de raad in de toekomst nog beter te kunnen ondersteunen bij de invulling van de controlerende taak

Raadswerkgroep Inwonerbetrokkenheid
In 2019 nam de raad een aantal moties aan die zien op het onderwerp ‘inwonerbetrokkenheid’. Zo werd in april een motie aangenomen om deel te nemen aan de quick scan lokale democratie. Bij de behandeling van de voorjaarsstukken (juli) werd een motie aangenomen om in 2020 een buitenraad te organiseren. Gelijktijdig werd ook een motie aangenomen om de raadswerkgroep inwonerbetrokkenheid weer bijeen te laten komen om een en ander te begeleiden. De raadswerkgroep is daarom in de tweede helft van 2019 bijeengekomen om dit voor te bereiden, zodat de uitvoering in 2020 kan plaatsvinden.

Raadswerkgroep Omgevingsvisie/Omgevingswet
Tijdens een informatieronde in juni 2019 over de procesgang en stand van zaken rondom de Omgevingsvisie werd besloten een raadswerkgroep Omgevingsvisie/Omgevingswet in het leven te roepen. Deze werkgroep gaat op gezette tijden met de wethouder/ambtelijke organisatie om tafel over de omgevingswet en omgevingsvisie. Het gaat hierbij niet over de inhoud, maar over het proces.

Regionale Samenwerking
In 2019 hebben de raadsrapporteurs regionale samenwerking aan het presidium een advies uitgebracht met een aantal voorstellen rondom onder andere gemeenschappelijke regelingen, Regio Zwolle en het versterken van het contact met andere raden. Mede naar aanleiding hiervan is het gesprek onder de griffiers binnen Regio Zwolle opgestart over het vergroten van betrokkenheid van de raden bij de regio. Daarnaast is tijdens de jaarlijkse ontmoetingsdag stilgestaan bij het onderwerp regionale samenwerking en wat dit betekent voor de rol van raden. Tenslotte is eind 2019 een werkconferentie regionale samenwerking georganiseerd, waarvan de vervolgacties in gezamenlijkheid met raadsleden en griffiers uit de regio in de komende periode worden opgepakt.

Strategische agenda raad
Het college heeft in 2019 een start gemaakt met een nieuwe lange termijnagenda voor de raad. Deze agenda zal door de raad gebruikt worden om te bepalen bij welke onderwerpen zij nog meer aan de voorkant van het (beleids)proces invulling zou willen geven aan haar kaderstellende rol.

Benoemingsprocedure nieuwe burgemeester
Eind 2018 is er een Vertrouwenscommissie (VC) in het leven geroepen, die de benoeming van een nieuwe burgemeester heeft voorbereid. Dit naar aanleiding van het vertrek van Henk Jan Meijer, die eind augustus 2019 na 19 jaar burgemeesterschap in Zwolle afscheid heeft genomen. De VC bestond uit de 8 fractievoorzitters en 3 adviseurs (loco-burgemeester, gemeentesecretaris en griffier).
De VC heeft, met input vanuit de stad en de regio, een profielschets opgesteld. Deze profielschets is door de raad in het voorjaar van 2019 vastgesteld. Daarna is in beslotenheid een sollicitatieprocedure gevolgd. Die procedure heeft uiteindelijk geleid tot een voordracht op 1 juli door de gemeenteraad aan de minister van BZK. Voorgedragen is Peter Snijders en de voordracht is door de ministerraad overgenomen en per 16 september is Peter Snijders, tot dan burgemeester van Hardenberg, benoemd als burgemeester van Zwolle. Tijdens een buitengewone raadsvergadering is hij op 16 september door de Commissaris van de Koning geïnstalleerd.

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2019, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2019 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

2.100.920

0

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

8.500

40.000

0

58.500

Begroting t/m december

2.109.420

40.000

0

58.500

- Jaarrekening

2.029.533

53.922

11.000

58.500

Gerealiseerd resultaat Doel 8.1.1

79.887

13.922

-11.000

0

Saldo

82.809

Toelichting financiële verschilanalyse

De lasten en de baten laten een voordeel zien van € 79.887 en € 13.922. Omdat er echter ook € 11.000 meer wordt toegevoegd aan de reserves ontstaat een voordelig resultaat van € 82.809.

Het voordelig resultaat op de lasten is het gevolg van het feit dat de raad in 2019 minder heeft uitgegeven aan de inhuur van overige externen en catering dan begroot (€.35.000). Daarnaast gaf de rekenkamercommissie een deel van haar budget niet uit, omdat er in 2019 maar één onderzoek werd uitgevoerd (€ 34.000) . Voor een onderzoek dat in 2019 gestart is, lopen de werkzaamheden door in 2020. Het budget  van  € 11.000 is toegevoegd aan  de reserve nutvw-bestuur en organisatie. Tot slot vielen de salariskosten van de raadsgriffie lager uit dan begroot (€ 11.000).
Daarnaast is een bedrag van € 14.000 meer aan inkomsten ontvangen voornamelijk in verband met zwangerschaps- en bevallingsuitkeringen.

Kredieten (tekst uit Begroting 2019)

Dit doel bevat in de Begroting 2019 geen projecten waarover gerapporteerd wordt.

Toelichting realisatie kredieten

Niet van toepassing, dit doel bevat in de begroting en rekening 2019 geen projecten.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2019 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten.

Project

Omvang krediet tot en met 2019

Gerealiseerd tot en met 2018

Bestedingen 2019

Restantkrediet
31 december 2019

Niet van toepassing

Totaal

-

-

-

-

Toelichting kredieten

Niet van toepassing, dit doel bevat in de begroting en rekening 2019 geen projecten.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 09:56:41 met de export van 07/01/2020 09:51:59