Doel 6.3.1 We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer

Activiteiten (tekst uit Begroting 2019)

  • Het vertalen van opgaven op het gebied van een toekomstbestendig lokaal en regionaal mobiliteitsbeleid in investeringsvoorstellen (korte en lange termijn) en de uitwerking in de Omgevingsvisie.
  • Actief deelnemen aan projecten die bijdragen aan ruimtelijke kwaliteit en ontwikkelingen van woon-, winkel- en werkgebieden in stad en regio, zoals:
    • (boven-)regionale infrastructuurprojecten, zoals de MIRT-studie  A28, voorbereiding en realisatie van de N340, planbegeleiding N35, en deelnemen in project capaciteits- en snelheidsverhoging baanvak trein Zwolle-Herfte.
    • projecten voor verbeteren regionale fietsvoorzieningen: bevorderen van innovatie, toepassing nieuwe technologie en communicatie rond de fiets.
    • projecten voor verbeteren overstapvoorzieningen op stedelijke knooppunten, parkeervoorzieningen en haltes,
  • Actief gesprekspartner zijn voor de provincie Overijssel en vervoerders ten behoeve van  de doorontwikkeling van het openbaar vervoer in Zwolle, de pilot  Assendorp,  de vernieuwing van de concessie openbaar vervoer  vanaf 2020 en de diverse OV-maatregelen als gevolg van de werkzaamheden in het Stationsgebied en de daarmee gepaarde routeaanpassingen.
  • Inbreng leveren voor het actief ophalen van en experimenteren met nationale en internationale kennisontwikkeling op het gebied van fietsbeleid.
  • Aanvullen en uitvoeren van de normen en verbetermaatregelen in het kader van toegankelijkheid van de openbare ruimte zoals vastgesteld in het handboek/ website. Het vergroten van de toegankelijkheid door het jaarlijks ontwikkelen en uitvoeren van een actieplan Toegankelijkheid ten behoeve van de prioritering van maatregelen om te komen tot een toegankelijk Zwolle, conform motie Raad d.d. 3 juli 2017 (zie ook 7.2.3).
  • Faciliteren buurt- en wijkinitiatieven verkeer- en  vervoer.
  • Inbreng in het anders prioriteren van onderhoud in de openbare ruimte om bij te dragen aan de strategische doelen: Klimaatadaptatie, Energietransitie en Circulariteit (KEC). Zie doel 7.1.2.
  • Leggen van een juridische basis onder de te nemen verkeersmaatregelen: voorbereiden, publiceren en uitvoeren van verkeersbesluiten incl. de bezwaren procedures (wettelijke taken).

Toelichting op realisatie activiteiten

Op 16 december is de Mobiliteitsvisie van Zwolle vastgesteld, waarin de visie, ambitie en opgaven op het gebied van een toekomstbestendig lokaal en regionaal mobiliteitsbeleid zijn verwoord. De Mobiliteitsvisie vormt tevens de basis voor de nadere uitwerking van de Omgevingsvisie 2.0.

Afgelopen jaar hebben we de gebiedsaanpak met de inzet van zogenaamde mobiliteitsmakelaars in Assendorp en Hanzeland gecontinueerd. Tevens zijn we gestart met de voorbereiding om komend jaar ook de gebiedsaanpak in de Kamperpoort te kunnen beginnen.

Daarnaast zijn we als gemeente actief betrokken bij kennisontwikkeling op het gebied van voetganger-, fiets- en toegankelijkheidsbeleid binnen de initiatiefgroep ‘ruimte voor lopen’, de Dutch Cycling Embassy. Deze kennis gebruiken wij onder andere bij vormgeving van ons (mobiliteitsbeleid), het inventariseren, bespreken en afhandelen van klachten in wijkverkeersteams en de realisatie op straat. Tevens delen we onze kennis met enige regelmaat met geïnteresseerden (studenten, collega’s of vakgenoten) uit binnen en buitenland in de vorm van excursies, gastlessen of uitwisselingen.

Tot slot leveren we input op het gebied van (duurzame)mobiliteit bij onderzoeken, studies en (beleids)ontwikkeling vanuit andere disciplines, of in relatie tot andere overheden of doelen.

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2019, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2019 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

1.031.320

50.000

2.144.278

229.918

+ mutaties projecten

14.406.217

12.948.647

0

1.457.570

+ begrotingswijzigingen

-335.205

-10.000

3.636.284

2.554.305

Begroting t/m december

15.102.332

12.988.647

5.780.562

4.241.793

- Jaarrekening

15.091.256

12.988.647

5.795.562

4.224.008

Gerealiseerd resultaat Doel 6.3.1

11.076

0

-15.000

-17.785

Saldo

-21.709

Toelichting financiële verschilanalyse

De kosten zijn € 3.924 lager dan begroot en er wordt € 15.000 meer toegevoegd aan de reserves en € 17.785 minder aan de reserves onttrokken waardoor een nadelig resultaat ontstaat van € 36.709.

Bij de 3e periodieke wijziging in december is €15.000 beschikbaar gesteld uit het budget onvoorzien voor lobby spoorverbinding Münster. Dit bedrag is toegevoegd aan de reserve nutvw-fysiek en zal worden aangewend in 2020.

Kredieten (tekst uit Begroting 2019)

  • Verder uitwerken van de Mobiliteitsvisie en doorvertalen in de  Mobiliteitsagenda. Als onderdeel van de Begroting 2019, wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 40, onderwerp Mobiliteitsvisie en -agenda. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier.
  • Uitvoeren van project Spoorzone OV-knoop, waardoor de kwaliteit van de vervoersknoop wordt verbeterd (onder meer door de nieuwe busterminal aan de zuidzijde van het station en de nieuwe fietsenstalling).
  • Doorstroming openbaar vervoer (korte termijn): tot half februari 2019 uitvoeren van doorstromingsmaatregelen busvervoer station-binnenstad (inzet verkeersregelaars) tijdens overbelaste tijden en bij evenementen.
  • Doorstroming openbaar vervoer (lange termijn): In overleg met de provincie onderzoeken we welke maatregelen mogelijk zijn om de busroutes aan de oostzijde van de stad te verbeteren. De maatregelen worden in 2019 en 2020 getroffen.
  • Voorbereiding omleggen N757 Kroesenallee en herinrichten Oude Heinoseweg.
  • Hoofdinfrastructuur Stadshagen (HIS): In 2019 wordt het project HIS qua uitvoering en financieel afgerond. Hiervoor volgt een eindrapportage, inclusief een financiële eindverantwoording.
  • N35 fietsbrug: Medio 2018 is de Zalnébrug opengesteld voor fietsverkeer. In 2019 wordt het project financieel afgerond. Hiervoor volgt een eindrapportage, inclusief een financiële eindverantwoording.  
  • Kamperlijn: Eind 2018 zijn alle deelprojecten voor de Kamperlijn afgerond. Afgezien van de onduidelijkheid over de openstelling en ingebruikname van de halte Stadshagen worden er geen werkzaamheden meer uitgevoerd.

Toelichting realisatie kredieten

Mobiliteitsvisie
Met het vaststellen van de Mobiliteitsvisie op 16 december 2019 is dit project afgerond. In het verlengde van de visie wordt nu gewerkt aan drie concrete Actieplannen; Wereldfietsstad, Verkeersveiligheid en Parkeren. Aan deze Actieplannen worden investeringsvoorstellen voor zowel de korte als lange termijn gekoppeld

Spoorzone
Begin 2019 zijn zowel de busbrug als het busstation opgeleverd. Na de jarenlange voorbereidingen is de ingebruikname van de nieuwe busverbinding een belangrijke mijlpaal bij het project Spoorzone. Dit is samen met partijen en Zwollenaren gevierd tijdens het druk bezochte Busbrugfestival op 9 februari 2019. Vervolgens is in het voorjaar van 2019 gestart met het project bouw ondergrondse fietsenstalling en herinrichting openbare ruimte Stationsplein en Stationsweg. Dat de uitvoering van projecten op plekken midden in de stad ook risico’s met zich meebrengen bleek tijdens de bouw. Optredende risico’s in de ondergrond (grindlagen en grondwaterverontreiniging) zorgden voor extra kosten en vertraging bij de bouw. De financiële gevolgen zijn opgevangen binnen de risicoreserveringen van het project Spoorzone.
Bij de gebiedsontwikkeling zijn in 2019 flinke stappen gezet. Samen met bewoners, ontwikkelaars, eigenaren en andere betrokkenen is het Ontwikkelkader gebiedsontwikkeling Spoorzone opgesteld. De bestuurlijk besluitvorming volgt in 2020. Het kader geeft richting aan de transformatie van de Spoorzone in de komende 10 tot 15 jaar.

VCN-N340
Het krediet betreft maatregelen die in verband staan met de nieuwe N340 en de afwaardering van de Hessenweg.
De begeleiding van het project N340 alsmede de start van de uitvoering zullen in 2020 plaatsvinden.

Route Campus Windesheim
In 2019 zijn voorbereidingen getroffen voor de plannen om de auto-ontsluiting van de Campus aan te passen voor de rondweg. Door een nieuwe auto-ontsluiting zal de oversteek bij de hoofdentree van Windesheim voor de voetgangers veel veiliger worden.

Aanpak Lübeckplein – Stadsarrangement
Afgelopen jaar is het proces doorlopen om een plan te maken voor het Lübeckplein.
Er zijn meer dan 100 ideeën binnengekomen. Met alle initiatiefnemers zijn we gezamenlijk gekomen tot 1 plan en een uitvoeringstrategie.
In de eerste fase van het plan wordt het groen gerealiseerd op het plein.
Daarnaast worden picknickbanken geplaatst, een mozaïek gerealiseerd, elementen voor skaters geplaatst en stadslandbouw toegevoegd.
Tevens worden een mini-bos, een calisthenics park en een muurschildering gerealiseerd.
De voorbereiding van de uitvoering is in volle gang en de eerste opdrachten zijn verstrekt.

Doorstroming Openbaar vervoer
Met de opening van de nieuwe busterminal aan de zuidzijde van het station op 17 februari 2019 is de inzet van verkeersregelaars niet langer nodig. Het project Doorstroming Openbaar vervoer korte termijn is daarmee afgerond.
Eind 2019 is ook het project Westelijke Doorstroomas afgerond. Hiervoor is een voortgangsrapportage, inclusief een financiële verantwoording opgesteld. Voor de Oostelijke Doorstroomas zijn nog geen besluiten genomen. Omdat in 2019 ook gestart is met de realisatie van de ondergrondse fietsenstalling op het Stationsplein, rijdt een deel van  de bussen tijdelijk (tot in ieder geval eind 2020) via Van Karnebeektunnel, Deventerstraatweg en Hortensiastraat. In overleg met de bewoners en de provincie zijn op deze route maatregelen voorgesteld. Samen met de provincie wordt komend jaar bekeken welke oplossingen er mogelijk zijn om de nog resterende subsidie toch voor het project Oostelijke Doorstroomas in te zetten.

Kroesenallee
In 2019 heeft nadere afstemming plaatsgevonden tussen gemeente en provincie over de realisatie van de omgelegde Kroesenallee. Naar verwachting leidt dit in Q2 van 2020 tot besluitvorming .

Hoofdinfrastructuur Stadshagen (HIS)
In 2019 is het project HIS qua uitvoering en financieel afgerond.

Kamperlijn
Op zondag 15 december 2019 is het Station Zwolle-Stadshagen definitief opgenomen in de dienstregeling en in gebruik genomen. Daarmee heeft de bereikbaarheid van Stadshagen met het openbaar vervoer een grote impuls gekregen.  De openstelling blijkt een succes. Sinds die tijd maken gemiddeld 700 individuele reizigers gebruik van dit station.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2019 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten.

Project

Omvang krediet tot en met 2019

Gerealiseerd tot en met 2018

Bestedingen 2019

Restantkrediet
31 december 2019

Spoorzone uitvoering

126.990.968

62.320.387

14.721.189

49.949.392

MUP Zwolle Duurzaam

250.000

147.805

90.237

11.958

Bushaltes Stadshagen

388.000

-

112.963

275.037

Vechtcorridor Noord - N340

500.000

-

-

500.000

Hoofdinfrastructuur Stadshagen

86.192.959

85.293.895

91.027

808.037

Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn)

18.466.441

16.594.635

368.552

1.503.254

Toekomst Kamper Lijn

17.450.373

16.894.959

-168.842

724.256

N35 fietsbrug

3.833.000

313.195

3.524.199

afgesloten

Doorstroming Openbaar Vervoer (korte termijn)

1.062.927

1.031.469

-9.407

40.865

Tijdelijk P+R-terrein station Stadshagen

215.000

15.000

109.777

90.223

Kroesenallee inpassingsstudie

100.000

43.300

39.482

17.218

Aanpak Lubeckplein-Stadsarrangement

100.000

-

3.911

96.089

Fietsroute Koggelaan Zwolle-Hattem

-

-

8.486

-8.486

Route campus Windesheim

147.000

86.400

7.149

53.451

Totaal

255.696.668

182.741.045

18.898.723

54.061.294

Toelichting kredieten

Hieronder wordt een financiële toelichting gegeven op de projecten, de inhoudelijke toelichting is opgenomen onder de toelichting "realisatie kredieten".

Fietsroute Koggenlaan Zwolle-Hattem
Per 2020 is er een voorbereidingskrediet beschikbaar van € 200.000. In 2019 heeft er al ambtelijke inzet plaatsgevonden ter voorbereiding op de daadwerkelijke uitvoering in 2021.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 09:56:41 met de export van 07/01/2020 09:51:59