Doel 6.3.1 We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer

Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2019)

Zwolle is een aantrekkelijke stad om te wonen, te werken, voor onderwijs en om te investeren. Wij willen onze regionale netwerkpositie versterken: als poort naar het noorden voor het weg- en spoorverkeer en als verbinding naar de stedelijke netwerken en nieuwe economische centra zoals Lelystad Airport.

Zwolle heeft een belangrijke regio- en scharnierfunctie. Voor veel mensen in de regio is Zwolle vaak hun bestemming als het gaat om banen, onderwijs en voorzieningen. Dit noemen we het Daily Urban System van Zwolle (kortweg: DUS). Het DUS  is het gebied rond een stad waarbinnen de belangrijkste dagelijkse woon- werkverplaatsingen zich afspelen. Als gastvrije stad is het belangrijk dat deze groepen in de stad kunnen komen en kunnen parkeren of overstappen. Dit geldt voor alle bewoners en bezoekers, zowel automobilisten, trein- en busreizigers als fietsers. Voor anderen is Zwolle alleen een onderdeel van de route naar de uiteindelijke bestemming elders.

We willen de infrastructuur voor schoon vervoer (fiets, voetganger, elektrische (deel)auto’s) versterken. Binnen de stad onderzoeken we hoe we nog meer prioriteit aan de fiets en voetganger kunnen geven door te (blijven) investeren in een hoogwaardig netwerk voor fiets en voetganger. We stimuleren elektrisch rijden door de uitbreiding van de openbare oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s. De bereikbaarheid van belangrijke voorzieningen met de (vracht)auto, zoals bedrijven, winkelgebieden en parkeeraccommodaties wordt gewaarborgd. De bus heeft op een aantal routes prioriteit.  We geven vorm en inhoud aan de werkwijze vanuit de Omgevingsvisie om per gebied of wijk, samen met de belanghebbenden, passende mobiliteits- en parkeeroplossingen te ontwikkelen. Deze dragen bij aan de ruimtelijke, economische en leefbaarheidsdoelstellingen van het gebied.

Toelichting op realisatie doel

Op 16 december 2019 is de Mobiliteitsvisie “Mobiliteit brengt Zwolle verder” unaniem door de gemeenteraad vastgesteld. Deze visie is gebaseerd op drie bouwstenen:
-   Een gastvrije en bereikbare stad
-   Een verkeersveilige en toegankelijke stad
-   Een innovatieve en vitale wereldfietsstad

In deze visie wordt de STOP-methode Stappen, Trappen, Ov en dan pas Privé-vervoer als leidend principe gehanteerd bij onze ontwerpopgaven. Daarnaast toetsen we onze mobiliteitsoplossingen aan de duurzaamheidsladder: Als we werken aan mobiliteit in Zwolle is extra asfalt voor auto’s één van de opties, maar niet de enige. We verkennen juist ook andere mogelijkheden, bijvoorbeeld in ruimtelijke ordening of gedragsbeïnvloeding.

Op het gebied van Toegankelijkheid zijn vorig jaar samen met onder andere Toegankelijk Zwolle diverse acties uit het Actieplan Toegankelijkheid uitgevoerd, zoals het schouwen van openbare gebouwen op toegankelijkheid, een pilot met een fietssticker voor fietsers met een beperking, het opstellen van het handboek Dementie & Openbare Ruimte en aanpakken van knelpunten die binnen komen bij het Meldpunt Toegankelijke stad.

Met het oog op de verwachte groei en uitbreiding van het centrumgebied is een studie uitgevoerd naar de bereikbaarheid en parkeren van het (toekomstige) centrumgebied. De studie gaat onder andere in op het optimaal gebruik van de beschikbare parkeercapaciteit in en rondom het centrum en laat door middel van scenario’s de mogelijkheden zien hoe een uitgekiende parkeer- en mobiliteitsstrategie positief kan bijdragen aan de uitwerking van de gebiedsvisie voor de gewenste groei en uitbreiding van het toekomstige centrumgebied.

Tot slot is in 2019 de probleemanalyse van het onderzoek Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) A28 Hoevelaken-Hoogeveen, met als doel om in beeld te brengen wat de toekomstige problematiek van de A28 is, afgerond. In het 4e kwartaal van 2019 is de tweede fase van het MIRT-onderzoek gestart, waarin oplossingsrichtingen in beeld worden gebracht.

Criteria (tekst uit Begroting 2019)

We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer, zodanig dat:

  • Mensen keuzevrijheid hebben in vervoersmiddel/route.
  • De belangrijkste bestemmingen kunnen worden bereikt in een betrouwbare reistijd.
  • Bestemmingen gemakkelijk bereikt kunnen worden met de fiets of te voet.
  • De openbare ruimte voor een ieder toegankelijk is, passend bij het gebruik van het gebied.
  • De doorstroming van het Openbaar Vervoer naar belangrijke bestemmingen wordt geborgd.
  • Bewoners, scholieren, forensen, bezoekers en bevoorradend verkeer voor hun verplaatsing de juiste (combinatie van) vervoerwijze(n) en moment kiezen, en prioriteit geven aan schoon vervoer.
  • De verkeersinfrastructuur bijdraagt aan de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de regio, de stad, wijk en de  bedrijventerreinen.
  • Wordt bijgedragen aan de strategische opgaven op het gebied van Centrumgebied (Spoorzone en Binnenstad), klimaatadaptatie, energietransitie, en circulaire economie.

Indicatoren

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder

William Dogger

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 09:56:41 met de export van 07/01/2020 09:51:59