Doel 6.1.3 We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium

Activiteiten (tekst uit Begroting 2019)

Actualiseren bestemmingsplannen en procedure kosten
Ondanks het feit dat de verplichting voor het actualiseren van bestemmingsplannen per 1 juli 2018 is komen te vervallen, worden vooruitlopend op het omgevingsplan nog vier bestemmingsplannen geactualiseerd, die nu slechts als PDF inzichtelijk zijn en gebaseerd zijn op oude standaarden.  Er wordt al gewerkt aan die actualisatie. Sinds 2003 zijn geld en inspanningen gericht op het actueel houden van de bestemmingsplannen in Zwolle.  Het opstellen van een omgevingplan, zonder deze geactualiseerde bestemmingsplannen, leidt tot hogere kosten en vertraging omdat die digitalisering alsnog moet gebeuren (zie projecten).

Begeleiding en behandeling van WABO-aanvragen
Verlenen vergunningen bouwaanvragen (en reclame) en juridische advisering, bezwaar en beroep vergunning verlenen WABOaanvragen.
Als onderdeel van de Begroting 2019, wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 8, onderwerp Bouwleges. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier.

Instrumenten
Monitoren instrumenten, het continu bijstellen van de toepassing en actueel houden.

Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
De BAG is onderdeel van de landelijke basisregistraties. Gemeenten zijn bronhouders van de BAG en verantwoordelijk voor het correct opnemen van de gegevens en de kwaliteit ervan. De Basisregistratie Adressen en Gebouwen is via de Landelijke Voorziening beschikbaar voor diverse afnemers. Organisaties met een publieke taak zijn verplicht de authentieke gegevens uit de registraties te gebruiken. Zij moeten kunnen vertrouwen op de juistheid van de gegevens in de BAG.
Als onderdeel van de Begroting 2019, wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 38, onderwerp Basisadministratie Adressen & Gebouwen. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier.

Toelichting op realisatie activiteiten

Het actualiseren van bestemmingsplan blijft doorgaan. In elk geval zullen de plannen worden afgemaakt die al in een actualiseringsslag waren betrokken. Bestemmingsplanprocedures hebben als gevolg van de stikstofcrisis soms vertraging opgelopen. Nu de Omgevingswet is uitgesteld, zal worden bekeken of het nodig is om nog andere bestemmingsplannen in de actualisatie te betrekken. Begeleiding en behandeling van WABO aanvragen blijft eveneens doorlopen in 2020.
Wij monitoren de instrumenten en stellen bij als dat nodig mocht zijn.  

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2019, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2019 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

3.404.639

4.141.885

1.220.000

0

+ mutaties projecten

679.896

0

0

679.896

+ begrotingswijzigingen

206.000

0

0

0

Begroting t/m december

4.290.535

4.141.885

1.220.000

679.896

- Jaarrekening

4.090.296

4.921.024

1.395.752

679.896

Gerealiseerd resultaat Doel 6.1.3

200.239

779.139

-175.752

0

Saldo

803.626

Toelichting financiële verschilanalyse

De lasten zijn € 200.239 lager en de baten € 779.139 hoger. Omdat er echter ook € 175.752 minder is onttrokken uit de reserves ontstaat een voordelig resultaat van € 803.626.

Het voordeel dat is ontstaan aan de kostenkant (€ 200.239) wordt voor een groot deel ( € 175.752) meegenomen naar 2020 en toegevoegd aan de reserve nutvw-fysiek.

  • Bij de PAS lopen veel werkzaamheden ( € 84.252)  door naar 2020. Vanuit het Rijk en Provincie zijn concrete oplossingen uit gebleven waardoor de gemeente op bepaalde onderdelen van het stikstofdossier nog niet de verwachtte inzet hoefde te plegen. Verwachting is dat dit in 2020 wel opgepakt gaat worden.
  • GBLT start in 2020 voor Zwolle met het project van m³ naar m². Dit heeft ook gevolgen voor de werkzaamheden bij de BAG. Daarom wordt het beschikbare bedrag hiervoor ( € 67.500) eveneens meegenomen naar 2020. Van het incidentele budget dat GEO in Berap 2019-2 heeft ontvangen loopt eveneens nog €24.000 door in 2020 voor met name de implementatie van de HUB.
  • Daarnaast zijn er diverse kleine voordelen op kosten bouw en advies bij planschades (€24.487).

Het voordeel bij de inkomsten (€ 779.139) wordt nagenoeg volledig veroorzaakt door hogere bouwleges. Ondanks de problemen rond de PAS zijn de leges € 175.000 hoger dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door meer vergunde aanvragen met een legesbedrag groter dan € 100.000. In overleg met de accountant is in 2019 voor het eerst een bedrag opgenomen voor aanvragen die in 2019 zijn binnengekomen maar nog niet zijn vergund in 2019. Hiervoor is gekozen omdat het in 2019 over een groter bedrag gaat dan andere jaren. Deze werkwijze zullen we de komende jaren blijven hanteren. Voor 2019 geeft deze stelselwijziging een hogere opbrengst, het gaat om een bedrag van € 600.000 aan inkomsten. Op deze aanvragen zal in 2020 of daarna een besluit worden genomen.  

Kredieten (tekst uit Begroting 2019)

Programma Omgevingswet
Wij werken aan de implementatie van de Omgevingswet op basis van het programma Omgevingswet. De Omgevingswet is een ingrijpende stelselherziening met landelijk eisen voor een digitaal stelsel. Het gaat om nieuwe producten (in ieder geval omgevingsvisie, omgevingsplan), nieuwe processen, nieuwe werkwijzen, nieuwe ICT systemen, opleidingen en niet in de laatste plaats een doorontwikkeling van houding en gedrag (DNA). Om dit goed te doen en op tijd klaar te zijn wordt de implementatie programmatisch aangepakt. Er is een start gemaakt met het opstellen van een omgevingsplan, waarin ambities en doelen uit de omgevingsvisie verder worden uitgewerkt (buitengebied en stedelijk gebied; Zwolle op maat)

Bestemmingsplannen
In 2018 opgepakt of nog op te pakken met een (mogelijke) doorloop naar 2019:

  • Bestemmingplan Berkum, Actualisering op maat  
  • Bestemmingplan Holtenbroek, Actualisatie op maat
  • Bestemmingplan Marslanden, Actualisatie op maat
  • Bestemmingplan Zwolle Zuidoost, Actualisatie op maat
  • Bestemmingplan Veerallee, actualisatie op maat  (Plan is bijna afgerond, komt in sept. in de raad voor vaststelling)
  • Bestemmingplan Evenementen Stedelijk gebied (Binnenstad e.o.)
  • Bestemmingsplan herziening Wijthmenerplas
  • Bestemmingslan Hessenpoort, 3e herziening
  • Bestemmingplan Regulering Walgebruik Woonboten.
  • Parapluherziening aanpassing definitie/begripsbepaling bijzondere woonwormen. Dit opdat studentenappartementen niet meer als bijzondere, maar als reguliere woonvorm worden gezien.
  • Parapluherziening om ongewenste woningsplitsing te reguleren en te kunnen sturen. Mogelijk is dit samen te voegen met de parapluherziening aanpassing definitie/begripsbepaling bijzondere woonwormen.
  • Parapluherziening bestemming tuin om omissie te herstellen.

Bestemmingsplannen die nog opgepakt moeten worden, waarschijnlijk niet meer in 2018, maar in 2019:

  • Bestemmingsplan Esdoornstraat 3, actualisatie perceel Creatieve coöporatie.
  • Bestemmingsplan Harm Smeengekade, Schepen.
  • Bestemmingsplan uitbreiding woonboulevard Voorsterpoort. Er is al een start gemaakt met voorbereidend overleg.
  • Herziening Bergkloosterweg.
  • Aanpassing Bestemmingplan Zwolle Zuidwest in het kader van Schellerweg.

De werkzaamheden voor ontwikkelingsgerichte bestemmingsplannen zijn onderdeel van de ontwikkelprojecten.

Op weg naar een omgevingsplan worden de verordeningen die zullen landen in het omgevingsplan tot één omgevingsverordening samengebracht. Daar is een start mee gemaakt in 2018 en in 2019 zal een omgevingsverordening ter vaststelling aan gemeenteraad worden voorgelegd.

Toelichting realisatie kredieten

Bestemmingsplannen
In 2019 opgepakt en afgerond of nog op te pakken met een (mogelijke) doorloop naar 2020:

  • Bestemmingplan Holtenbroek, Actualisatie op maat
  • Bestemmingplan Marslanden, Actualisatie op maat
  • Bestemmingplan Zwolle Zuidoost, Actualisatie op maat
  • Bestemmingplan Evenementen Stedelijk gebied (Binnenstad e.o.)
  • Bestemmingsplan herziening Wijthmenerplas
  • Bestemmingsplan 3e partiele herziening
  • Herziening zelfstandige woonruimte
  • Woonboten, walgebruik
  • Bestemmingsplan veegplan groenverkoop, inclusief Kuyerhuislaan
  • Herziening Bergkloosterweg
  • Parapluplan Cultuurhistorie

Bestemmingsplannen die opgepakt worden in 2020, voor zover nu te voorzien:

  • Bestemmingsplan Harm Smeengekade, recreatieboten ligplaatsen.
  • Bestemmingsplan uitbreiding woonboulevard Voorsterpoort.
  • Bestemmingsplan Voorsterpoort Infrastructuur
  • Aanpassing Bestemmingplan Zwolle Zuidwest in het kader van Schellerweg ter voorkoming van planschade.
  • Buitengebied Herfte Wijthmen, herziening beheersverordening
  • Veemarkt 33, ter voorkoming van planschade
  • Bestemmingsplan Hessenpoort 3
  • Completeren van Inschrijvingen hogere grenswaarden bij Kadaster

De werkzaamheden voor ontwikkelingsgerichte bestemmingsplannen zijn onderdeel van de ontwikkelprojecten.
Bestemmingsplannen kunnen in 2020 nog worden opgesteld, maar moeten – met de komst van de Omgevingswet per 1-1-2021 – als ontwerp ter visie zijn gelegd voor het einde van 2020 of zijn vastgesteld. Als dat het geval is, zullen deze bestemmingsplannen nog onder de oude wet- en regelgeving kunnen worden afgerond.

Op weg naar een omgevingsplan worden de verordeningen die zullen landen in het omgevingsplan tot één omgevingsverordening samengebracht. Daar is een start mee gemaakt in 2019  en daarmee zal in 2020 worden verder gegaan. De verordening  fysieke leefomgeving zal in 2020 ter vaststelling aan gemeenteraad worden voorgelegd.

Regulering walgebruik woonscheppen.
In 2020 zal het project walgebruik afgerond worden. We zijn nog bezig met de bestemmingsplanprocedure voor woonboten en walgebruik, de gewijzigde welstandsnota en gewijzigde ligplaatsverordening. Daarnaast moeten de omgevingsvergunningen voor de diverse locaties nog worden aangevraagd en bepaald worden welk bedrag mensen voor het walgebruik gaan betalen.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2019 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten.

Project

Omvang krediet tot en met 2019

Gerealiseerd tot en met 2018

Bestedingen 2019

Restantkrediet
31 december 2019

Actualisering bestemmingsplannen

5.052.000

4.786.752

259.974

5.274

Bouwwet Omgevingswet

2.284.845

480.102

786.351

1.018.392

Regulering walgebr woonboten

213.000

140.420

33.788

38.792

Totaal

7.549.845

5.407.274

1.080.113

1.062.458

Toelichting kredieten

Hier wordt een toelichting gegeven op financiële afwijkingen. De inhoudelijke toelichting is opgenomen onder "realisatie kredieten".

Omgevingswet
De uitgaven in 2019 zijn lager dan begroot. Diverse werkzaamheden zijn doorgeschoven naar 2020 en 2021. Dit doorschuiven wordt veroorzaakt doordat landelijk nog niet alles definitief is besloten, en ook omdat de omgevingsvisie in 2020 afgerond zal worden. De beschikbare gelden zijn, samen met de beschikbare gelden 2020, nodig om de omgevingswet goed in te kunnen voeren.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 09:56:41 met de export van 07/01/2020 09:51:59