Doel 5.3.1 We houden de brede culturele basisinfrastructuur met een gedifferentieerd en gevarieerd aanbod voor een breed publiek in stand

Activiteiten (tekst uit Begroting 2019)

Door de veranderde wereld van kunst en cultuur en de voortdurend veranderende behoeften en wensen van het publiek is de accounthoudende rol van de gemeente als adviseur en arrangeur groter geworden. De gemeente verbindt, stimuleert tot samenwerking en cross over en brengt nieuwe ambities onder woorden.. Met onze subsidiemogelijkheden proberen wij een duwtje in de rug te geven:

  • Wij adviseren en ondersteunen Stadkamer in haar landelijke koppositie als moderne bibliotheek en zetten volop in op doorontwikkeling van cultuureducatie voor jongeren (binnen en buiten het onderwijscurriculum).
  • Met Allemaal Zwolle geven wij het Verhaal van Zwolle op hedendaagse wijze vorm. Hiermee maken wij de identiteit van Zwolle zichtbaar en dragen bij aan de regionale en landelijke profilering van de stad.
  • De culturele en cultuurhistorische attractiviteit van de binnenstad wordt zichtbaarder gemaakt, als een belangrijke bijdrage om de binnenstad tot een van de top-binnensteden van Nederland te maken.
  • Als onderdeel van de Begroting 2019, wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 32, onderwerp Proeftuinen als pilots voor Cultuurprofiel Regio Zwolle. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier.
  • Wij zetten de vernieuwde subsidieregelingen in om het cultureel ondernemerschap van de professionele kunstbeoefenaars te prikkelen en om tot vernieuwende kunstvormen en kunstuitingen te komen die passen bij onze grootstedelijke ambitie.
  • Onze collectie beeldende kunst wordt zichtbaarder gemaakt. Waar mogelijk worden nieuwe opdrachten gegeven voor de realisatie van kunst in de openbare ruimte.  De collectie BKR-kunst wordt uit het depot gehaald: kunst van belang voor de stad wordt behouden en gepresenteerd, de overige werken worden zorgvuldig herbestemd in overeenstemming met landelijke richtlijnen.
  • In 2019 willen wij meer aandacht schenken aan visuele geletterdheid door de uitingen van de audio-visuele sector (waaronder vormgeving, media) waar mogelijk te versterken en onder de aandacht te brengen van een breed publiek.

Toelichting op realisatie activiteiten

In 2019 is de oude commissie Beeldende Kunst opgeheven en de onderliggende verordening ingetrokken. De commissie is vervangen door een adviespool. Deze heeft geen gemandateerde bevoegdheden maar adviseert het college eveneens op beeldende kunst. bij de samenstelling met nieuwe leden is meer gelet op de spreiding van expertises. De adviespool kan op flexibele basis snel bijeen worden geroepen.
Onze gesprekken met de organisatoren van de lokale editie van de World Press Photo hebben mede geleid tot de oprichting van De Stad Verbeeldt, een stichting die actief aandacht vraagt voor fotografie en audiovisuele kunst. Zo is de expositie van de Zilveren Camera in Zwolle getoond.  

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2019, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2019 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

17.013.084

42.783

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

403.280

65.000

0

213.000

Begroting t/m december

17.416.364

107.783

0

213.000

- Jaarrekening

16.924.733

59.749

98.532

133.000

Gerealiseerd resultaat Doel 5.3.1

491.631

-48.034

-98.532

-80.000

Saldo

265.065

Toelichting financiële verschilanalyse

De lasten laten een voordelig resultaat zien van €491.631. Echter de baten zijn eveneens €48.034 lager, de toevoeging aan de reserves €98.532 hoger en de onttrekking aan de reserves 80.000 lager, hetgeen een nadelig effect geeft. Hiermee is het uiteindelijke voordelige saldo €265.065.

De lagere kosten worden veroorzaakt door:

  • Podiumkunsten (€166.000). Er was een bezuiniging niet goed verwerkt in de begroting. In 2020 is dit rechtgetrokken.
  • Musea ( € 35.000).  Dit bedrag is niet uitgegeven doordat er een correctie heeft plaatsgevonden op een subsidietoekenning. De gebruiker van het pand aan de Sassenstraat heeft vooralsnog een lagere huurprijs dan de huurprijs voor het toekomstig pand aan de Melkmarkt.  In verband met de (uitgestelde) verhoging van de huurprijs is de gebruiker hiervoor gekort in de subsidie toekenning.
  • Lokale geschiedenis (€101.000). De aanvraag van het HCO was € 56.000 lager dan verwacht, de oorzaak hiervan is dat het HCO andere indexpercentages gebruikt. Daarnaast was een incidenteel budget beschikbaar van €45.000 2018 en €45.000 2019. In 2019 is alleen het budget 2018 aangewend voor werkzaamheden HCO voor het uitvoeren de archieftaak. De resterende €45.000 zal worden aangewend in 2020.
  • Beeldende kunst: voor het stadsarrangement kunst (€23.532), kunstenaars in de binnenstad (€60.000) en het afstoten van BKR-kunst (€50.000) is al wel een verplichting aangegaan, echter de kosten worden pas in 2020 gemaakt. Daarom worden deze middelen gereserveerd.
  • Beeldende kunst (€ 40.000). Dit bedrag is niet uitgegeven omdat dit de voormalige subsidie was voor creatieve broedplaats R10. De subsidie wordt in 2020 anders ingevuld.
  • Op de overige activiteiten is € 16.000 minder uitgegeven.

Op cultuur educatie zijn lagere opbrengsten gerealiseerd van €48.000 in verband met het afwikkelen van een nog te ontvangen bedrag uit 2017, die in 2019 is afgeboekt.

In de reserve nutvw-sociaal zijn de niet aangewende incidentele budgetten 2019 voor stadsarrangement kunst( €23.532), Lokale geschiedenis (€45.000) en kunstenaars in de binnenstad (€30.000) gereserveerd.
Uit de reserve nutvw-sociaal is minder onttrokken omdat in 2019 geen uitgaven hebben plaatsgevonden voor kunstenaars in de binnenstad (€30.000) en afstoten BKR-kunst (€50.000).

Kredieten (tekst uit Begroting 2019)

Spiegel trekkenwanden
Voor zowel Odeon als De Spiegel zijn meerjaren onderhoudsplannen opgesteld. Deze plannen worden elke drie jaar geactualiseerd. In 2016 is geconstateerd dat enkele noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden versneld moeten worden uitgevoerd, zoals de aansturing van de trekkenwand en de verlichting van de spiegel en de entree van Odeon.  

Percentage regeling beeldende kunst
De 1% afdracht van projecten en grondexploitaties is gedeeltelijk veranderd als gevolg van landelijke financiële wetgeving.

Toelichting realisatie kredieten

Met het oog op een mogelijk vervolg van de 1% afdracht, of een andere vorm van financiering voor beeldende kunst, wordt bij de PPN 2021 door middel van een uitvoeringsnota Beeldende Kunst aangegeven welke concrete uitvoeringsvoorstellen er liggen en welke bedragen ermee gemoeid zijn.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2019 beschikbaar heeft gesteld.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2019 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten.

Project

Omvang krediet tot en met 2019

Gerealiseerd tot en met 2018

Bestedingen 2019

Restantkrediet
31 december 2019

Spiegel, trekkenwanden

633.000

46.883

465.009

121.108

Totaal

633.000

46.883

465.009

121.108

Toelichting kredieten

Spiegel trekkenwanden
Voor zowel Odeon als De Spiegel zijn meerjaren onderhoudsplannen opgesteld. In 2016 is geconstateerd dat enkele noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden versneld moesten worden uitgevoerd, zoals de aansturing van de trekkenwand en de verlichting van de Spiegel en de entree van Odeon. In 2020 wordt in het kader van de projectendoorlichting bezien of afronding plaats kan vinden, mede in relatie tot reguliere onderhoudsplanningen.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 09:56:41 met de export van 07/01/2020 09:51:59