Doel 10.1.1 We voeren een solide financieel beleid

Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2019)

Een financieel gezonde gemeente willen wij bereiken door een solide financieel beleid. Daaronder verstaan wij het alert kunnen reageren op veranderingen in de samenleving en de financiële positie van de gemeente. Via de halfjaarlijkse actualisering van ons financieel meerjarenperspectief en de risico-inventarisatie beoordelen wij of bijsturing van de begroting noodzakelijk is en / of het weerstandsvermogen op orde is. De mate van kostendekkendheid van de tarieven is onderdeel van de jaarlijks uit te brengen tarievennota.De hoogte van de algemene dekkingsmiddelen is voor een belangrijk deel afhankelijk van de ontwikkeling van het gemeentefonds. Een hogere of lagere gemeentefondsuitkering heeft direct invloed op het financieel meerjarenperspectief. Indien een verlaging leidt tot een tekort op het meerjarenperspectief dan zullen maatregelen worden voorgesteld om het tekort zo spoedig mogelijk te herstellen. Indien sprake is van een voordeel op de algemene middelen dan zullen wij met voorstellen komen hoe dit voordeel in lijn met onze financiële uitgangspunten en ambities in te zetten. Het financieel beleid aangaande lokale heffingen, financiering, verbonden partijen, weerstandsvermogen/ risico’s en grondbeleid is nader uitgewerkt in de verplichte paragrafen.

Toelichting op realisatie doel

In 2019 is uitvoering gegeven aan een solide financieel beleid. Niet alleen aan de jaarschijf 2019, maar ook via de afwegingen die gemaakt zijn bij de Perspectiefnota 2020-2023 en de Begroting 2020. De meerjarenraming zoals vastgesteld bij de begroting 2020 is structureel sluitend en het weerstandsvermogen is van voldoende niveau. Voor de jaarschijf 2019 zien we dat de ingezette interventiemaatregelen om de zorgkosten Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en jeugd beheersbaar te houden renderen. De resterende opgave via de interventiemaatregelen is circa € 7 miljoen en verwachten we in de jaren 2020 tot en met 2024 te kunnen inboeken.
Een belangrijke risicopost is het rijksbeleid en met name op het vlak van het gemeentefonds. De voor 2021 geplande herverdeling van het Gemeentefonds is met één jaar uitgesteld tot 2022. De nieuwe verdeling zal zo veel mogelijk op basis van een objectieve verdeling plaatsvinden (nu nog grotendeels op basis van historische kosten). De nieuwe verdeling zal tot (soms grote) herverdeeleffecten tussen de gemeenten leiden.  In de Perspectiefnota 2021 – 2024 (waarschijnlijk najaar 2020) zullen wij aangeven hoe wij met deze onzekerheid om gaan.
Bij de lokale heffingen zien we dat bij het product afval externe kostenstijgingen de exploitatie onder druk zet. In het najaar van 2020 verwachten we daarover een beter beeld te hebben.

Criteria (tekst uit Begroting 2019)

We voeren een solide financieel beleid, zodanig dat:

  • Beleidsintensiveringen in eerste instantie binnen de bestaande kaders gevonden dienen te worden.
  • Het weerstandsvermogen om risico’s op te vangen is op peil. Via de opnieuw vast te stellen nota risicomanagement en weerstandsvermogen stellen hiervoor bij de begroting 2019 een indicator vast.
  • De risico’s van deelnemingen in verbonden partijen beheersbaar zijn.
  • Financiële meevallers zetten wij ten eerste in voor het versterken van het weerstandsvermogen (indien nodig) en ten tweede voor investeringen / ontwikkelingen in de stad.
  • Investeringen integraal worden afgewogen bij de Perspectiefnota.
  • Tarieven in principe kostendekkend zijn.
  • De totale woonlasten stijgen met maximaal het inflatiepercentage.
  • Het financieringsbeleid erop is gericht de rentekosten te beheersen en te verlagen en de daarmee samenhangende risico’s te beperken (de renterisiconorm ligt op 20% of lager).

Indicatoren

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder

Klaas Sloots

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 09:56:41 met de export van 07/01/2020 09:51:59