Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2019)
In de ambities 2.2 en 5.1 en de daarbij horende doelen worden de Human Capital Agenda, de relatie tussen onderwijs, economie en arbeidsmarkt en de arbeidsmarktontwikkelingen al beschreven. Het onderwijs is een belangrijke partner in deze ontwikkelingen, als opleider en als werkgever. Binnen de Human Capital Agenda zijn verschillende sectortafels ontstaan, waar in gezamenlijkheid wordt ingezet op het arbeidsmarktvraagstuk. Het onderwijs is een relatief grote werkgever in de regio en – mede ten gevolge van de vergrijzing- dienen zich ook in deze sector arbeidsmarktknelpunten aan. |
Toelichting op realisatie doel
Vanuit de Human Capital Agenda wordt gewerkt aan de aansluiting tussen beroepsonderwijs (instellingen en programma’s), bedrijfsleven en sociale partners. Actuele arbeidsmarktontwikkelingen worden daar nader geduid en besproken. Dit wordt sectoraal vanuit sectortafels opgepakt. Het onderwijs is daarbij een van de sectortafels en kent een eigen aanpak op arbeidsmarktknelpunten. Er is in 2019 onverminderd ingezet op taalondersteuning klassikaal onderwijs bij de ROC's en door taalvrijwilligers. Bijna 50 taalvrijwilligers zijn i.v.m. de kwaliteit van deze ondersteuning gecertificeerd door het Taalpunt. De registratie van gegevens voor een lokale monitor is echter nog niet gerealiseerd. Wel zijn er afspraken gemaakt over de registratie van basisgegevens (bijvoorbeeld het bereikte taalniveau). Resultaten met taalondersteuning voor arbeidsparticipatie worden verder opgepakt bij aansluiting op de landelijke monitor in 2020. |
Criteria (tekst uit Begroting 2019)
Wij bouwen aan en op het beroepsonderwijs dat onderwijs met de regionale economie en arbeidsmarkt verbindt, zodanig dat:
|
Indicatoren
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder
René de Heer |