Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2019)
Het realiseren van een krachtige doorgaande leerlijn is nodig om alle Zwolse kinderen gelijke kansen te geven. De eerste levensjaren zijn van groot belang voor de ontwikkeling van alle kinderen, daarom zetten we in op voor- en vroegschoolse educatie (VVE). We hebben de landelijke ontwikkelingen gevolgd. De eerste besluiten en wetswijzigingen hebben inmiddels plaatsgevonden. Daar is het beleid op aangepast: het Beleidsplan Voorschoolse Voorzieningen 2018 - 2021 is vastgesteld. We blijven de landelijke ontwikkelingen volgen en anticiperen daar op, waar nodig. Gezamenlijk zetten we ons in op bijvoorbeeld een soepele overgang tussen voorschool en school om een doorgaande leerlijn te verstevigen. We hebben hierbij ook aandacht voor de samenwerking tussen alle partners op het terrein van VVE. We hebben een brede peuteropvang in Zwolle: voorschoolse voorzieningen kunnen gesubsidieerde peuteropvang bieden. Wederzijdse betrokkenheid tussen ouders, onderwijs en voorschool is van belang voor de positieve ontwikkeling van kinderen. Zij werken samen vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid aan de ontwikkeling van een kind. Op deze manier kunnen talenten tot bloei komen vanuit het uitgangspunt dat ieder kind een talent heeft wat we willen aanspreken en aanwakkeren. |
Toelichting op realisatie doel
We hebben een breed toegankelijk voor- en vroegschools educatieaanbod dat in 2019 45% van het totaal aantal 734 doelgroeppeuters heeft bereikt. We hebben nu beter inzicht in het aantal doelgroeppeuters waardoor er een groot verschil lijkt te zijn in het bereik ten opzichte van 2018 maar dat er feitelijk niet is. We streven naar verhoging van het bereik door onder meer inzet op ouderenbetrokkenheid, betere monitoring en in overleg te blijven met de instellingen. Daarnaast is de tevredenheid over de brede peuteropvang in Zwolle toegenomen en blijven wij scherp op het minimaliseren van de uitval in het onderwijs. We ondersteunen kwetsbare leerlingen of ouders bij hun behoefte aan vervoer naar opvang of school. We stellen daarbij de beweging van apart naar gewoon centraal door nadruk op herstel van zelfredzaamheid. |
Criteria (tekst uit Begroting 2019)
We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn, zodanig dat:
|
Indicatoren
Portefeuillehouder
Michiel van Willigen |