Doel 5.2.1 We versterken de economische positie van Zwolle als koop- en recreatiecentrum van de regio

Activiteiten (tekst uit Begroting 2019)

Uitvoeren programmamanagement binnenstad
Er zijn structurele middelen beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van het programmamanagement in de binnenstad.

Opstellen en vaststellen bestemmingsplan Voorsterpoort, uitbreiding winkels
Er is markt in Zwolle voor de uitbreiding van het zogenaamde perifere winkelaanbod. In aansluiting op de huidige woonboulevard zal gewerkt worden aan het opstellen van een bestemmingsplan voor winkels in het segment in en om huis.

Uitbreiding winkelcentrum Stadshagen 2e fase
In het 2e kwartaal van 2019 zal duidelijk worden welke partij(en) de aanbesteding heeft gewonnen en de planuitvoering gaat doen.

Uitvoeren leisure visie
In 2018 is deze geactualiseerd. Kernbegrippen zijn gastvrij door locaties aan te bieden en maatwerk. We willen graag ruimte bieden aan vernieuwende en onderscheidende concepten Tevens is het van belang aan verwachtingenmanagement doen: de grootste groei hebben we naar verwachting gehad.

Vastellen en uitvoeren nieuwe horecavisie
In 2018 is gestart met het opstellen van de visie. Mede als doel om deze in te kunnen passen in de op te stellen omgevingsvisie. In 2019 en verder zal de uitwerking plaatsvinden.

Uitvoeren stadsmarketing
Onder de kapstok van dynamische Hanzestad zullen de thema’s bruisende binnenstad, top economische regio en excellent onderwijs verder worden uitgedragen.

Continueren van deelname aan Hanzestedenmarketingsamenwerking
Ook in Hanzesteden verband (Hanzesteden, provincies en NBTC)  wordt Zwolle vermarkt. Een belangrijk onderdeel/speerpunt zal zijn de bewerking van de touroperator markt.

Uitvoering geven aan beleidsnota evenementen ‘Zwolle heeft het allemaal’
Met de zogenaamde kernevenementen: Halve Marathon, Ster van Zwolle, Zwolle Unlimited, Stadsfestival en het Bevrijdingsfestival zetten we Zwolle landelijk als evenementenstad op de kaart. Daarnaast hebben we lokale evenementen (Stratenfestival, Sinterklaas, Koningsdag). Als onderdeel van de Begroting 2019, wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 29, onderwerp Budget evenementen. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier.

Uitvoeren markt- en reclame verordening en uitvoeren standplaatsenbeleid

Toelichting op realisatie activiteiten

Wat betreft de winkelontwikkelingen: In 2019 is gewerkt aan het opstellen van het bestemmingsplan voor de uitbreiding van winkels nabij de huidige woonboulevard op Voorsterpoort. Eind 2019 is gebleken dat dit een stikstofgevoelige locatie is. De concrete gevolgen  zijn op dit moment nog niet bekend.

De aanbestedingsfase voor de uitbreiding van winkelcentrum Stadshagen 2e fase is afgerond. De combinatie Dura Vermeer/Lidl zal de planuitvoering gaan doen.

Ook is er in 2019 veel aandacht geweest voor de wijkwinkelcentra (zie projecten).

Het afgelopen jaar was een goed evenementenjaar voor Zwolle. De stad is verblijd met veel evenementen, groot en klein, die kleur aan de stad gaven. We kunnen stellen dat de Zwolse evenementen op groot draagvlak in de stad mogen rekenen. We noemen een paar evenementen zonder de niet genoemde evenementen te kort te willen doen.
Zwolle Pride was succesvol en maakte duidelijk dat iedereen welkom is in Zwolle. Het Bevrijdingsfestival gaf op een toegankelijke manier aandacht aan vrijheid. Door de lage temperaturen is het aantal bezoekers wel beperkt gebleven tot ongeveer 100.000 terwijl de opkomst in andere jaren rond de 120.000 bezoekers lag.
Het Straatfestival (voorheen het Stratenfestival) werd dit jaar georganiseerd door de HESZ.  Deze eerste keer was succesvol: Het festival is druk bezocht, was goed georganiseerd met een uitstekende samenwerking met de gemeente en hulpdiensten
Ook het Stadsfestival is vernieuwd: onder leiding van de Zwolse Theaters is voor de eerste keer een nieuw concept neergezet: voor, door en van de stad. Het was een succesvolle eerste editie op mooie locaties in de stad.
.
De dance evenementen op Voorsterpoort waren dit jaar zeer druk bezocht: Kingdance was met ongeveer 30.000 bezoekers zelfs uitverkocht en Dance4Liberation trok op 5 mei ongeveer 22.000 bezoekers. Daarmee voorzien deze evenementen nadrukkelijk in de behoefte van een goed en specifiek aanbod voor de jeugdige doelgroep.

In juli 2019 is de nieuwe horecavisie vastgesteld. Deze is gemaakt in coproductie met de horecasector zelf. Het centrumgebied van de stad is ingedeeld in verschillende deelgebieden met ieder een eigen profiel. Nieuwe horeca kan worden toegevoegd, wanneer het past binnen het profiel, het iets nieuws toevoegt aan het aanbod in de stad en de maximum toegestane hoeveelheid in een straat niet overschrijdt.

Wat betreft de citymarketing en strategische positionering: In 2019 is het aangescherpte ambitiedocument voor de strategische positionering  / citymarketing door het College vastgesteld. De titel: “Zwolle, Experimentele hanzestad; op weg naar de vierde economische topregio van Nederland”.  Nu Zwolle voor een schaalsprong staat, geeft dit een kompas waarmee een nieuw hoofdstuk aan de stad kan worden toegevoegd. Met dit nieuwe hoofdstuk van de stad kan het imago van de stad in positieve zin beïnvloed worden om de juiste investeringen, de juiste bewoners en de juiste bezoekers naar de stad te trekken. Het kompas zal door creatieve ondernemers en gemeente meer concreet uitgewerkt worden, zodat gemeentelijk beleid en initiatieven in de stad langs de lat van deze wenselijke strategische positionering kunnen worden gelegd.

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2019, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2019 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

3.042.890

1.430.648

450.000

99.084

+ mutaties projecten

614.413

-20.479

0

634.892

+ begrotingswijzigingen

72.258

-16.476

650.000

530.916

Begroting t/m december

3.729.561

1.393.693

1.100.000

1.264.892

- Jaarrekening

3.469.277

1.387.454

1.100.000

1.231.430

Gerealiseerd resultaat Doel 5.2.1

260.284

-6.239

0

-33.462

Saldo

220.583

Toelichting financiële verschilanalyse

De lasten geven een voordelig resultaat van €260.284, echter de baten zijn €6.239 lager en de onttrekking uit de reserve is eveneens €33.462 lager, zodat uiteindelijk een voordelige resultaat wordt gerealiseerd van €220.583. Dit wordt gerealiseerd door:

Binnenstad
Voor de Binnenstad wordt aan de lastenkant een voordeel gerealiseerd van € 237.524 door onder andere een onderbesteding van de stelpost kapitaallasten en kosten van onderzoek die nog niet afgerond zijn.
Er is een structureel budget beschikbaar van € 260.000 voor de dekking van kapitaallasten in investeringen in de openbare ruimte. In het afgelopen jaar is een aantal investeringen gedaan maar nog niet het hele budget is ingezet. In komende jaren zal dit budget beter benut gaan worden door investeringen in de Luttekestraat alsmede het Lichtplan.
Omdat bepaalde onderzoeken nog niet zijn afgerond heeft tevens een lagere onttrekking aan de reserve plaatsgevonden van € 33.462.  Per saldo is een voordelig resultaat gerealiseerd van €204.062.

Reclamebeleid
Zoals opgenomen in de risicoparagraaf is de gemeente Zwolle in 2017 een gerechtelijke procedure gestart. De gemeente verschilt van mening over de hoogte van de afdracht van de exploitatie van de reclamevakken op straatmeubilair. De gemeente is van mening dat de vergoedingen die dit bedrijf aan de gemeente betaalt, niet marktconform zijn en daardoor staatsteun opleveren in de zin van artikel 107, lid 1, VWEU.  De rechtbank heeft op 5 februari 2020 uitspraak in deze zaak gedaan. De rechtbank is van oordeel dat er geen sprake is van staatssteun. De vorderingen van de gemeente zijn afgewezen. De rechtbank veroordeelt de gemeente om de kosten van de (door de rechtbank benoemde) deskundige voor haar rekening te nemen. Het bezwaar van de gemeente tegen de hoogte van de kosten is door de rechtbank verworpen. Het betreft een bedrag van € 147.414,23 inclusief btw. Hiervan is € 145.200 incl. btw reeds in 2018 en 2019 op voorschotbasis door de gemeente betaald. De gemeente is daarnaast veroordeeld in de proceskosten van de tegenpartij van circa € 9.000. Of de gemeente hoger beroep gaat instellen tegen deze uitspraak, wordt nader onderzocht. Van belang hierbij is dat de proceskosten in verhouding staan tot de opbrengsten. De onderzoeksuitkomst zal ter besluitvorming aan het college worden voorgelegd en de gemeenteraad zal worden geïnformeerd.
De kosten voor de procedure leiden in 2019 tot een overschrijding van het reclamebudget van €  71.459.  De extra reclameopbrengst in 2019 bedraagt €  30.130. Per saldo dus een nadelig resultaat van €41.329.

Overige activiteiten
Per saldo wordt op de overige activiteiten binnen dit doel een voordelig resultaat behaald van €57.850. Het gaat daarbij om:

  • Festivals: lagere uitgaven €14.024, per saldo voordelig resultaat €14.024
  • Volksfeesten: lagere uitgaven €14.431, hogere inkomsten €5.196, per saldo voordelig resultaat €19.627
  • Toeristisch beleid: lagere uitgaven €12.895, hogere inkomsten €10.047, per saldo voordelig resultaat €22.942
  • BIZ: lagere uitgaven €16.224, lagere inkomsten €30.465, per saldo nadelig resultaat €14.241
  • Markten: lagere utgaven €36.645, lagere inkomsten €21.147, per saldo voordelig resultaat €15.498

Kredieten (tekst uit Begroting 2019)

Binnenstad en Broerenkwartier
Er zijn de afgelopen jaren meerjarige incidentele middelen beschikbaar gesteld voor investeringen in de binnenstad. Gezien de ambities, de beschikbare middelen en beschikbare capaciteit zullen keuzes gemaakt moeten worden. Speerpunten voor 2019  (in relatie tot de middelen) zijn:

  • Nieuwstraat – Spiegelstraat – plein Weeshuisstraat : Met de herontwikkeling van de Weeshuisstraat Zuid en de sloop van een aantal panden aan de Spiegelstraat ontstaat het momentum om hier een kwaliteitsslag te maken. Met de herinrichting van de Nieuwstraat wordt de barrière tussen het Broerenkwartier en de Diezerstraat aangepakt. Het Broerenkwartier sluit zo beter aan op de rest van de binnenstad. De Nieuwstraat blijft de functie van expeditiestraat houden. De Spiegelstraat is één van de stegen die nog niet is opgeknapt/aangepakt. Met de voorgenomen sloop – en creatie van een nieuw plein – ontstaat er een nieuwe bestemming in het Broerenkwartier. Deze ingreep volgt uit de visie op het Broerenkwartier. Als onderdeel van de Begroting 2019, wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 58, onderwerp Stadarrangement: onderdeel Broerenkwartier. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier.
  • Papenstraat – Papendwarsstraat – Grote Kerkplein: Het betreft het verbinden van nieuwbouw van woningen op verdieping en commerciële ruimte op de begane grond in het voormalige X-Ray gebouw, met het openstellen van de Grote Kerk aan het Grote Kerkplein en het maken en uitvoeren van het plan van aanpak voor de Luttekestraat.  Het ontwikkelen van de cultuuras wordt zo gerealiseerd: Fundatie – Grote Kerk – Waanders – Librije.
  • Bebouwde fietsenstalling: De binnenstad heeft een tekort aan fietsenstallingen. De fietsenstallingen kunnen niet allemaal in de openbare ruimte gerealiseerd worden. Vanuit het actieplan mobiliteit wordt er gezocht naar inpandige fietsenstallingen om drie inpandige fietsenstallingen te realiseren. Vanuit het programma binnenstad zijn er middelen om hieraan bij te dragen. Prioriteit ligt bij een fietsenstalling in het Broerenkwartier.

Toerisme en promotie binnenstad
We geven uitvoering aan de  toeristische aanpak als onderdeel van de strategische opgave voor de binnenstad. Basisgedachte is dat we op het gebied van toerisme van passief naar actief gaan en zo op die manier samen met de sector bepalen hoe we dat geld het meest effectief in kunnen zetten om Zwolle op de kaart te zetten en bezoekers te trekken.

Versterking wijkcentra
We gaan verder met het opstellen van uitvoeringsagenda’s wijkwinkelcentra en aanloopgebieden binnenstad. In 2019 werken we, tezamen met de betrokken ondernemers, aan de versterking van een aantal wijkwinkelcentra en aanloopstraten van de binnenstad. Voor de Assendorperstraat als aanloopgebied voor de binnenstad wordt gekeken hoe dit winkelgebied versterkt kan worden en er een betere verbinding/aansluiting met de binnenstad kan plaatsvinden.
Voor Diezerbrink is een plan gereed gericht op de versterking van het winkelgebied en mede bedoeld om de aansluiting en verbinding met de binnenstad te verbeteren. Voor een deel kan dit gefinancierd worden uit bestaande budgetten en een bijdrage vanuit de provincie. Als onderdeel van de Begroting 2019, wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 30, onderwerp Versterking winkelgebied Dieze-Centrum. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier.

Toelichting realisatie kredieten

Binnenstad en Broerenkwartier
In 2019 zijn de laatste routeringszuilen geplaatst in en om de binnenstad. Op de achterkanten is (cultuurhistorische) informatie geplaatst in samenwerking met Historisch Centrum Overijssel. In 2019 zijn de mogelijkheden onderzocht om ook in Assendorp en de Diezerbrink (als zijnde het grotere centrumgebied) zuilen te plaatsen. Dit is nu in uitvoering, gekoppeld aan werkzaamheden die al plaatsvinden.

De Statenzaal en het Politiebureau krijgen een andere bestemming. Hieraan is vanuit de binnenstad een financiële bijdrage geleverd en de invullingen sluiten aan bij de doelen uit de strategische agenda, zoals ook aangegeven in de uitvraag. Bovendien zijn de voorbereidingen voor de herinrichting van de Luttekestraat, de Blijmarkt en de Papenstraat ingezet, hetgeen de Zuidwestelijke entree versterkt. Zodra het bouwproject ‘De Blijde’ in de Papenstraat is afgerond zal de openbare ruimte aldaar worden heringericht. De werkzaamheden aan het Grote Kerkplein hebben vertraging opgelopen vanwege een onhandige samenloop met evenementen op het plein. Inmiddels zijn er afspraken gemaakt en worden de werkzaamheden in 2020 uitgevoerd.

Zwolle groeit. Het centrumgebied groeit. Er zijn meerdere onderzoeken gestart die als doel hebben om tot een goede ontwikkelingsstrategie te komen op de inbreidingsopgave voor het centrumgebied. Deze zijn in 2019 afgerond. Het heeft geresulteerd in betere samenwerking met de Spoorzone, met name op gebieden als wonen en mobiliteit. Ook is de samenwerking van het ZwolleFonds geïntensiveerd, mede door het aantreden van een nieuwe binnenstadsmanager. Verschillende projecten uit het Stadsarrangement (een samenwerking met HMO en de provincie) worden samen met het ZwolleFonds uitgevoerd. In het kader van ‘Toerisme en Promotie’ wordt een bijdrage geleverd vanuit de binnenstad aan een picknickbank.

In het kader van Smart Zwolle (en dan vooral Slimme Binnenstad) zijn er verschillende sporen ingezet. Het blijft hier en daar moeilijk met privacy-wetgeving. Zo worden de mogelijkheden onderzocht voor het verzamelen van druktebeelden op basis van camera’s die er al hangen in de binnenstad. Ook wordt er gewerkt aan een HanzeHub, een platform waar retailers uit de binnenstad informatie op kunnen plaatsen over bijvoorbeeld hun openingstijden.

Winters Zwolle krijgt een vastere plek in het Zwolse evenementenpakket. In 2018 zijn we met betrokkenen gestart met het maken van een meerjarenplan. In 2019 is hier vervolg aan gegeven. De groei van de stad en de groei van onze bezoekers betekent ook dat de evenementen mee willen groeien.
In het Broerenkwartier zijn de nodige vastgoedposities van eigenaar verwisseld. Eind 2019 zijn de plannen gepresenteerd aan de omgeving en aan de raad. Hier werd met enthousiasme op gereageerd. Ook wordt er momenteel aandacht besteed aan de verlevendiging van het Broerenkwartier tijdens de werkzaamheden.

Toerisme en promotie binnenstad
We geven uitvoering aan de toeristische aanpak als onderdeel van de strategische opgave voor de binnenstad. In 2019 is 150.000€  geïnvesteerd in een actieve aanpak op toerisme. Het ging hierbij onder andere om het investeren in zakelijk toerisme (congresbureau) , de Hanzestedenmarketing, cofinanciering Hanzestedenmarketing waardoor er een Interreg subsidie is binnengehaald, cofinanciering Vechtdalmarketing en produktontwikkeling (unieke schommels, picknicktafels, muurschilderingen etc) .
Ook is een nieuwe horecavisie vastgesteld

Versterking wijkwinkelcentra en aanloopstraten
In 2019 zijn er plannen gemaakt voor uitvoering van de quick-wins in de Assendorperstraat (verlichting) en Sellekamp (herinrichting en vergroening terrein voor winkelcentrum). In Diezerbrink is een eerste start gemaakt met de aanpak van rotonde Brink. Verdere uitvoering zal in 2020 plaatsvinden.   

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2019 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten.

Project

Omvang krediet tot en met 2019

Gerealiseerd tot en met 2018

Bestedingen 2019

Restantkrediet
31 december 2019

Binnenstad

19.156.516

18.254.965

430.295

471.256

Broerenkwartier

1.210.000

835.810

92.060

282.130

Versterking Wijkcentra

285.000

28.819

4.081

252.100

Winkelgebied Dieze

1.067.000

78.774

268.703

719.523

Toerisme en promotie

300.000

137.416

110.263

52.321

Verv marktkasten

15.000

-

19.368

-4.368

Verlichtingsplan Assendorperstraat

65.000

-

-

65.000

Tijd.voorz.parkeren/evenement.Voorsterpoort

425.000

-

201.854

223.146

Totaal

22.523.516

19.335.784

1.126.624

2.061.108

Toelichting kredieten

Er zijn geen financiële afwijkingen te melden voor de lopende projecten. Voor een inhoudelijke toelichting wordt verwezen naar de " toelichting realisatie kredieten".

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 09:56:41 met de export van 07/01/2020 09:51:59