Doel 7.3.4 We voorkomen gezondheidsrisico’s door verontreiniging van bodem, grondwater, lucht, geluid of externe veiligheid

Activiteiten (tekst uit Begroting 2019)

Activiteiten omgevingsdienst
Vanaf 2018 is een groot aantal milieutaken  (en budget) belegd bij de Omgevingsdienst IJsselland. In 2019 zal de uiteindelijke samenwerking met de omgevingsdienst verder vormkrijgen.

  • Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhavingstaken op basis van het vergunningen, toezicht en handhavingsprogramma (VTH) 2019.
  • Preventieve handhaving door voorlichting, communicatie, advisering, stimulering, zichtbaar optreden en persoonlijke benadering.
  • Waar nodig repressief optreden.
  • Specialisme bodem, geluid en lucht:
    • Op orde houden van zonebeheer voor de industrieterreinen Marslanden, Voorst en Hessenpoort.
    • Advies geven over luchtkwaliteit bij bouwplannen/vergunningen.
    • jaarlijks monitoren van de NSL-tool.
    • Beheren bodeminformatiesysteem en uitvoeren bevoegd gezagtaken
    • het beheer van de gemeentelijke risicokaart.

Gemeentelijke activiteiten verontreiniging

  • Onderzoeken en aanpakken locaties waar zich risico’s voor de gezondheid voordoen.
  • Onderzoeken en aanpakken locaties waar de kwaliteit niet overeenstemt met de functie.
  • Stimuleren van duurzame saneringstechnieken.
  • Actieve voorlichting naar probleemeigenaren.

Gemeentelijke activiteiten geluid, lucht en externe veiligheid

  • Volgen van (beleids-)ontwikkelingen op nationaal en regionaal niveau en het formuleren van implementatievoorstellen
  • Afhandelen geluidsklachten wegverkeerslawaai.
  • Afhandelen luchtklachten (wegverkeer, houtkachels, etc..).
  • Onderhouden netwerk, beheren en ontwikkelen van kennis
  • Bewaken dat het groepsrisico past binnen de grenswaarden van het gebiedstype en zorgen dat dit openbaar, verklaarbaar en aanvaardbaar is.

Toelichting op realisatie activiteiten

De omgevingsdienst heeft de geplande activiteiten uitgevoerd. En ook onze gemeentelijke activiteiten op het gebeid van verontreiniging, geluid, lucht en externe veiligheid zijn uitgevoerd.

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2019, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2019 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

2.370.541

0

747.200

500.000

+ mutaties projecten

-86.966

-83.516

0

-3.450

+ begrotingswijzigingen

170.000

300.300

300.300

150.000

Begroting t/m december

2.453.575

216.784

1.047.500

646.550

- Jaarrekening

2.423.354

441.784

1.272.500

613.900

Gerealiseerd resultaat Doel 7.3.4

30.221

225.000

-225.000

-32.650

Saldo

-2.429

Toelichting financiële verschilanalyse

De lasten en baten laten een voordelig resultaat zien van € 30.221 en € 225.000. Omdat er echter ook € 225.000 meer wordt toegevoegd en € 32.650 minder wordt onttrokken aan de reserves wordt een klein nadelig resultaat gerealiseerd van € 2.429.

De lasten laten een voordelig resultaat zien van € 30.221 als gevolg van € 125.652 lagere kosten Omgevingsdienst (OD), hogere kosten GBP Zwolle Centraal van € 87.350 en hogere kosten bodembeheer, geluid, lucht, externe veiligheid van € 8.081.
De inkomsten laten een voordelig resultaat zien van € 225.000. Dit betreft een extra ontvangen bijdrage GBP Zwolle Centraal die in de reserve GBP is gereserveerd.
Uit de reserves is € 32.650 minder onttrokken in verband meteen lagere onttrekking van € 120.000 voor de OD uit de reserve nutvw-fysiek en een hogere onttrekking van € 87.350 uit de reserve GBP.

Omgevingsdienst
Voor energie controles was € 20.000 geraamd. De Omgevingsdienst zal dit echter opstarten in 2020, waarbij de € 20.000 zal worden aangewend samen met de extra middelen die de raad hiervoor beschikbaar heeft gesteld.
Voor het vergunningensysteem was € 125.000 geraamd. In 2019 is het onderzoek gestart, waarvoor de kosten in 2019 € 25.000 bedroegen. De afronding zal in 2020 plaats gaan vinden nadat de uitkomsten van het onderzoek bekend zijn. Daarom is er € 120.000 minder uit de reserves nutvw onttrokken.

Gebiedsbeheerplan Zwolle Centraal
Jaarlijks is een budget van € 500.000 beschikbaar voor de uitvoering het GBP, waartegenover een bijdrage uit de reserve GBP staat van € 500.000. De kosten fluctueren jaarlijks en worden via de reserve geëgaliseerd. In 2019 waren de uitgaven € 87.350 hoger. Dit wordt met name veroorzaakt door kosten van  grondonderzoek, waarvan de afronding in 2020 plaats zal vinden.

Kredieten (tekst uit Begroting 2019)

Gebiedsbeheerplan Zwolle Centraal
In het gebiedsbeheerplan Zwolle Centraal worden de in elkaar overlopende grondwaterverontreinigingen opgepakt en worden de kansen die de ondergrond biedt voor energie en klimaat mogelijk gemaakt. De financiering is tot stand gekomen door de deelname en financiële bijdrage van diverse locaties in het gebied en de doorlooptijd is nog circa 25 jaar.

Lelystad Airport
Als onderdeel van de Begroting 2019, wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 50, onderwerp Lelystad Airport. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier.

Actieplan geluidsanering 2018-2023
In juli 2018 is het Actieplan geluid 2018-2023 vastgesteld. Hiermee worden de komende 5 jaren opnieuw geluidsknelpunten aangepakt in het kader van werk met werk maken.
Activiteiten zijn oa. saneren van bestaande woningen indien boven de plandrempel en het verbeteren van de geluidssituatie op 5 a 6 locaties voor circa 350 geluidgehinderden.

Geluidsscherm Mimosastraat
Bij de woningen langs de Mimosastraat overschrijdt de geluidsbelasting aan de gevel de landelijke plafondwaarde ten gevolge van het railverkeer op de spoorbaan van Zwolle naar Groningen/Leeuwarden. Hier moet een geluidsscherm worden gerealiseerd. Dit scherm wordt geheel gefinancierd door het ministerie maar de betaling van Prorail loopt via de gemeente.

Verwijderen asbestdaken
In 2024 zal het asbestdakenverbod van kracht worden. In 2018 is intensief samen met provincie en collega gemeenten gewerkt aan het plan van aanpak stimuleren verwijderen asbestdaken. Hiervoor waren incidentele middelen beschikbaar gesteld voor 2018. De opgave (het aantal daken en de oppervlakte) binnen Zwolle is bekend en door een wijkgerichte aanpak en algemene informatieavonden is de bewustwording bij asbestdakeigenaren sterk toegenomen.  Aangezien er geen middelen meer beschikbaar zijn zal deze taak worden beëïndigd.
Alleen indien er voor een vervolg-aanpak subsidiemiddelen beschikbaar komen kan de uitvoering in 2019 worden voortgezet. Daarbij zou dan kunnen worden ingezet op een collectieve en wijkgerichte aanpak, het actueel houden van de inventarisatie en het monitoren van de voortgang, en het uitvoeren van doelgroepgerichte maatregelen.

Externe veiligheid
Dit project is in 2018 afgerond. Voor externe veiligheid worden geen incidentele externe bijdragen meer ontvangen waardoor geen middelen meer beschikbaar zijn. Hiermee moet in 2019 de uitvoering structureel zijn ingebed en opgepakt worden binnen de gemeentelijke organisatie.

Toelichting realisatie kredieten

Gebiedsbeheerplan Zwolle Centraal
De werkzaamheden voor het gebiedsbeheerplan zijn tot en met 2019 nog projectmatig verantwoord. Na 2019 zal worden overwogen om de kosten voor dit project ten laste te komen van de reserve gebiedsbeheerplan en deze rechtstreeks te verantwoorden binnen de reguliere activiteiten. De werkzaamheden staan beschreven onder activiteiten.

Lelystad Airport
De ontwikkeling van Lelystad Airport vraagt van de gemeente Zwolle, samen met de regio, de volle aandacht. De belangen van onze inwoners op het gebied van gezondheid (luchtkwaliteit, geluid) wegen zwaar. Inmiddels ligt er een Luchthavenbesluit en heeft de minister gereageerd op de zienswijzen die zijn ingediend. Daarnaast heeft zij besloten om de opening van Lelystad Airport uit te stellen, onder andere vanwege het vervallen van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Op dit moment is onduidelijk wanneer vervolgstappen worden gezet.  Daarnaast is het ministerie bezig met het proces om te komen tot herziening van het luchtruim en het opstellen van een Luchtvaartnota 2020 – 2050. De totstandkoming van dit proces wordt nauwlettend gevolgd om de gevolgen daarvan voor Zwolle in beeld te houden en het proces waar nodig te beïnvloeden.

Actieplan geluidsanering 2018-2023
In 2018 zijn de laatste geluidssaneringen van bestaande woningen afgerond (de zogenaamde A-lijst). Het actieplan (verplicht programma onder de nieuwe Omgevingswet) voor de aanpak van geluidhinderknelpunten is opnieuw door u vastgesteld voor vijf jaar. Met de nieuwe kaarten en het actieplan wordt voorkomen dat de geluidsnormen worden overschreden. Voor de uitvoering van de geluidhinderknelpunten in de komende 5 jaar is een beperkt budget beschikbaar waarbij er wordt uitgegaan van het maken van werk-met-werk en het verbeteren van de geluidssituatie op 5 a 6 locaties voor circa 350 geluidgehinderden. Bijdragen aan mogelijke werk-met-werk-projecten worden beoordeeld aan de hand van criteria. In 2019 hebben zich geen werk-met-werk-projecten voorgedaan.

Geluidsscherm Mimosastraat
Bij de woningen langs de Mimosastraat overschrijdt de geluidsbelasting aan de gevel de landelijke plafondwaarde ten gevolge van het railverkeer op de spoorbaan van Zwolle naar Groningen/Leeuwarden. De kosten voor een saneringsscherm langs het spoor ter hoogte van de Mimosastraat worden volledig gefinancierd door het ministerie. Het scherm wordt gerealiseerd door Prorail en de betaling loopt via de gemeente.
Het aanvankelijke ontwerp kon niet worden gerealiseerd door de spoorverbreding. Inmiddels is het scherm onderdeel van het tracébesluit Zwolle Spoort en zijn de werkzaamheden geïntegreerd in de werkzaamheden aan de spoorbanen (verdubbeling). De uitvoering Zwolle-Herfte is vorig jaar gestart. De geluidsvoorzieningen voor de Mimosastraat worden gefaseerd aangelegd van voorjaar 2020 tot eind 2021. De eerste fase bestaat uit het aanbrengen van een scherm tussen de sporen en raildempers in de twee nieuwe zuidelijke sporen. Dit zal gerealiseerd zijn als in oktober 2020 het nieuwe spoor in gebruik wordt genomen. Daarna wordt het bestaande spoor aangepast, dit zal waarschijnlijk de tweede helft 2021 weer in gebruik gaan. Dan zal het geluidscherm aan de zijde van de Mimosastraat ook gerealiseerd zijn. De subsidieverlening gaat uit van een uitvoeringstermijn tot uiterlijk 2021.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2019 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten.

Project

Omvang krediet tot en met 2019

Gerealiseerd tot en met 2018

Bestedingen 2019

Restantkrediet
31 december 2019

Gebiedsbeheerplan Zwolle Centraal

3.015.000

2.329.739

587.350

97.911

Geluidscherm Mimosastraat

1.738.000

300.134

36.712

1.401.154

Geluidsanering

1.078.116

652.400

10.000

415.716

Airport Lelystad

89.000

29.450

15.190

44.360

Totaal

5.920.116

3.311.723

649.252

1.959.141

Toelichting kredieten

Hieronder wordt een financiële toelichting gegeven op de projecten, de inhoudelijke toelichting is opgenomen onder de toelichting "realisatie kredieten".

Gebiedsbeheerplan Zwolle Centraal
Zoals in de begroting 2020 reeds is aangekondigd zal het project worden afgesloten en zullen de lasten en baten worden opgenomen binnen de reguliere budgetten. In de afgelopen periode is gewerkt aan een nieuwe  uitvoeringsagenda voor de periode 2020-2024.  In deze uitvoeringsagenda zal ook een herziene begroting worden opgenomen van de inzet van de restantbudgetten visie ondergrond, budget gebiedsbeheerplan, rijksgelden bodem en de reguliere middelen bodem. Deze uitvoeringsagenda zal naar verwachting in het tweede kwartaal 2020 gereed komen.

In de tabel is voor project Airport Lelystad het krediet t/m 2018 weggevallen. Het totale krediet bedraagt € 139.000 waarvan het restantkrediet per 31/12/2019 dus € 94.360 bedraagt.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 09:56:41 met de export van 07/01/2020 09:51:59