Doel 7.2.1 We versterken de sociale veiligheid door het voorkomen en tegengaan van criminaliteit, overlast en gevoelens die daarmee samenhangen

Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2019)

Je veilig weten en voelen is een van de belangrijkste fundamenten in het leven. Het is een van de basisvoorwaarden voor een individu, groep of stad om zich te kunnen ontplooien en ontwikkelen. Wanneer de veiligheid in wijken of buurten onder druk staat, kan dit een grote maatschappelijke impact hebben. Begrijpelijk, gezien de waarde die we als samenleving hechten aan het veilig kunnen zijn.

Gelukkig is Zwolle een veilige stad. Dit is iets waar we trots op zijn, want veiligheid ontstaat niet vanzelf. Dit is het resultaat van iedereen die de stad en anderen een warm hart toedraagt. Als gemeente zetten we ons dagelijks in om samen met onze partners, inwoners en ondernemers deze veilige stad te behouden. We voorkomen zoveel mogelijk het ontstaan van criminaliteit, overlast, rampen of crises door vroegtijdig te anticiperen op ontwikkelingen. Wanneer onveiligheid toch ontstaat, ontwikkelen we hiervoor een strategie op maat en gaan gericht te werk. Hierdoor dragen we continu bij aan vitale wijken in de stad.

De uitbreiding van de camera's in de binnenstad, waartoe de Raad in juli 2017 heeft besloten, is pas eind juni 2018 gerealiseerd. Wer hebben om die reden nog geen inzicht in de effectiviteit hiervan. Voor 2019 gaan we na op welke wijze we dit inzichtelijk kunnen maken.

Toelichting op realisatie doel

Begin 2019 werd de nieuwe veiligheidsvisie 2019-2022 door de raad vastgesteld met daarin de volgende prioriteiten: ondermijnende criminaliteit, jeugdoverlast - en criminaliteit, drugs- en drankoverlast, digitale veiligheid, overlast door personen met verward gedrag en verkeersveiligheid. Omdat 2019 het eerste uitvoeringsjaar is van de visie, nemen we deze thema’s als uitgangspunt voor het jaarverslag (voor verkeersveiligheid verwijzen we naar doel 7.2.4).

We ontwikkelden de aanpak tegen ondermijnende criminaliteit – naast de reguliere aanpak van signalen – door het inrichten van een lokaal coördinatiepunt voor casuïstiek. Ook startten we het proces om één van de partners te worden in de landelijke City Deal ‘zicht op ondermijning’, met als doel om beter zicht te krijgen op fenomenen en het benutten van data. Verder ontwikkelden we samen met regionale partners een modelbeleid voor de Wet bevordering Integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (BIBOB), op basis waarvan we ons lokale beleid gaan actualiseren.

We gingen jeugdoverlast en –criminaliteit tegen door een specifieke aanpak tegen groepen en door het Justitioneel Overleg Risicojongeren in Veiligheidshuis IJsselland. Drugs- en drankoverlast gingen we regulier tegen door bijvoorbeeld de inzet van bestuurlijke bevoegdheden of het toepassen van het hennepprotocol. Daarnaast startten we met het verkennen of we onze inzet in deze problematiek kunnen verbeteren, met de focus op drugs.

In 2019 zijn districtssamenwerkingen in het leven geroepen voor zowel digitale veiligheid als voor personen met verward gedrag (zorg & veiligheid) waar we in participeerden. Voor digitale veiligheid werkten we aan de contouren van een meersporige aanpak; voor zorg en veiligheid werd een bestuurlijk strategische sessie georganiseerd met IJssellandse burgemeesters en wethouders. Hieruit kwam onder andere de wens om een gezamenlijke agenda te realiseren waarmee we komend jaar aan de slag gaan.

Daarnaast verkenden we hoe we veiligheid en zorg kunnen verbinden in het thema mensenhandel. Ook werkten we, als onderdeel van onze reguliere taken, samen met onze partners van het Zorg- en Veiligheidshuis in de integrale aanpak van personen die een risico vormen voor de veiligheid van onze inwoners (denk aan: veelplegers, personen met psychiatrische en/of psychische problematiek).

Ook hadden we te maken met meerdere ‘boerenprotesten’ en openbare orde incidenten. We coördineerden de aanpak met als doel de veiligheid, veiligheidsgevoelens en maatschappelijke rust zoveel mogelijk te waarborgen.

Ten slotte waren er ontwikkelingen van het cameratoezicht. Bij de contacten over de effectiviteit van de inzet van cameratoezicht hebben we momenteel op dit dossier met het vraagstuk te maken dat de politie zich wil terugtrekken uit de stichting i-watch (die opdrachtnemer is van het cameratoezicht namens de gemeente). Hoewel dit proces in goed overleg verloopt waarbij de continuïteit van het huidige cameratoezicht is gewaarborgd, heeft dit het stellen van (meetbare) doelen, monitoring en evaluatie achteraf vertraagd. In zijn algemeenheid kan echter worden gesteld dat cameratoezicht in het uitgaansgebied ervoor zorgt dat er meer en sneller verdachte situaties gesignaleerd worden. Zo wordt politiecapaciteit efficiënter ingezet en kan de politie bij incidenten sneller ter plaatse zijn, waardoor escalatie voorkomen kan worden. Bovendien helpt het beeldmateriaal politie en justitie achteraf bij opsporing en vervolging van misdrijven van incidenten die hebben plaatsgevonden. Belangrijk is dat cameratoezicht altijd bezien moet worden in samenhang met andere maatregelen in het uitgaansgebied, zoals getrainde horecaportiers en voldoende straatverlichting.”

Criteria (tekst uit Begroting 2019)

We versterken de sociale veiligheid door het voorkomen en tegengaan van criminaliteit, overlast en gevoelens die daarmee samenhangen, zodanig dat:

  • We overlast, woninginbraken en hennepteelt tegengaan en zorgen dat inwoners zich veilig voelen in onze wijken en buurten.
  • We het veiligheidsniveau bij evenementen behouden.
  • We inwoners, ondernemers en organisaties in staat stellen om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen en zorgen dat we deze niet overnemen.
  • We zover mogelijk voorkomen dat onze inwoners radicaliseren, zicht hebben op diegene die dit wel doen en ingrijpen wanneer nodig is.
  • We de ogenschijnlijke onaantastbaarheid van Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s) doorbreken.
  • We de effectiviteit van onze veiligheidsinstrumenten en –bevoegdheden kennen.
  • We recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en maatschappelijke uitval bij complexe problemen voorkomen en verminderen, door een combinatie van repressie, bestuurlijke interventie en zorg.
  • We georganiseerde en ondermijnende criminaliteit tegengaan.

Indicatoren

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder

Peter Snijders

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 09:56:41 met de export van 07/01/2020 09:51:59