Doel 7.1.4 Het gemeentelijk vastgoed versterkt de maatschappelijke betrokkenheid in de wijken en stad

Activiteiten (tekst uit Begroting 2019)

Professionalisering vastgoedmanagement
Door de inzet op professionalisering van het gemeentelijke vastgoedmanagement ontstaat meer grip op de vastgoedportefeuille. Proactief zal ook in 2019 ingezet worden op verdere professionalisering door het verbeteren van de ontsluiting van objectinformatie  en contractbeheer binnen de onderhoudscyclus. Binnen de gemeentelijke organisatie wordt ons vastgoed en aanwezige vastgoedexpertise steeds meer ten dienste gesteld van de gewenste en noodzakelijke ontwikkelingen in de stad. Daarbij wordt steviger ingezet op relatiemanagement richting onze huurders en partners in de stad. Er zijn voor de verscheidene clusters binnen onze vastgoedportefeuille relatiebeheerders aangesteld. Deze functionarissen zijn voor hun deel van het gemeentelijke gebouwenbestand eerste aanspreekpunt. Hiermee ontzorgen wij burgers en organisaties uit de stad en vergroten de slagvaardigheid en bereikbaarheid van het gemeentelijk vastgoedmanagement. Door een nieuwe intensievere samenwerking tussen de gemeentelijke relatiebeheerders  en objectbeheerders  binnen de clusters van onze vastgoedportefeuille sinds 2017, kunnen we blijvend sneller en efficiënter in spelen op wensen van onze huurders, ontwikkelingen in de stad en de noodzaak tot verbetering van ons onderhoudssysteem.

Leegstand
We blijven binnen de vastgoedportefeuille inzetten op hernieuwde verhuur van leegstand door marktverkenning en het toepassen van alternatieve concepten van leegstaand vastgoed. Er wordt gestuurd op minimalisatie van leegstand.

Verkoop
Door ons te focussen op de kerntaak van de gemeente zetten we in op de verkoop van objecten die geen invulling geven aan onze kerntaak.

Verduurzaming
We zetten hoog in op de verduurzaming van onze vastgoedportefeuille door de verduurzaming actief te gaan versnellen. Daarnaast gaan we het onderhoud duurzaam uitvoeren en laten we  het gemeentelijk vastgoed bijdragen aan de energietransitie door daken maximaal te benutten voor opwek van duurzame energie.

Financiële stabiliteit
Wordt gerealiseerd door het generen van structurele opbrengsten door verhuur en incidentele revenuen door verkoop, hetgeen resulteert in structurele financiële effecten. Het mogelijk verdwijnen van de onderhoudsreserve als gevolg van financiële regelgeving bevestigt de noodzaak maximaal grip te hebben op de onderhoudskosten.

Toelichting op realisatie activiteiten

Alle activiteiten binnen dit doel zijn ingebed in beheer- en werkprocessen. Er zijn geen afwijkingen te melden voor het jaar 2019.

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2019, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2019 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

9.152.659

11.645.661

3.174.280

3.295.702

+ mutaties projecten

647.646

352.470

0

295.176

+ begrotingswijzigingen

455.638

379.956

0

98.771

Begroting t/m december

10.255.943

12.378.087

3.174.280

3.689.649

- Jaarrekening

9.072.524

12.894.507

3.174.280

2.465.436

Gerealiseerd resultaat Doel 7.1.4

1.183.419

516.420

0

-1.224.213

Saldo

475.626

Toelichting financiële verschilanalyse

De lasten en baten laten een voordelig resultaat zien van € 1.183.419 en € 530.226. Omdat er ook € 1.224.213 minder is onttrokken aan de reserves wordt er uiteindelijk een voordelig saldo gerealiseerd van € 489.432.

Dit positieve saldo van € 489.000 wordt gerealiseerd door:

  • Op basis van het meerjarig onderhoudsplan wisselen de onderhoudskosten jaarlijks. In 2019 is er minder uitgegeven aan dagelijks/planbaar onderhoud en verbruikslasten als energie, waterschapslasten, schoonmaakkosten etc. Op basis van de lagere onderhoudslasten is er minder onttrokken uit de onderhoudsreserve verhuurde panden,   € 1.587.000 minder aan planbaar onderhoud en  € 327.000 meer aan dagelijks onderhoud. Voor asbest zijn de kosten hoger geweest waardoor € 111.000 meer is onttrokken aan de onderhoudsreserve.
  • De kosten voor de statenzaal en SMZ waarvoor nog budget gereserveerd was in de reserve nutvw-fysiek waren lager waardoor ook een lager bedrag van € 74.000 is onttrokken uit de reserve nutvw-fysiek.
  • De hogere inkomsten van € 530.000 worden gerealiseerd door:  verkoop van onroerend goed € 300.000, meeropbrengst aan huren € 181.000, meeropbrengst aan  energiebijdragen en overige gebruiksvergoedingen € 107.000, een hogere rijksbijdrage van € 37.000 en een lagere opbrengst schadevergoedingen van € 45.000. Daarnaast is het niet nodig gebleken om een vergoeding te vragen van € 50.000 vanuit cultuur, omdat de culturele werkplaats R10 in 2019 een goede bezetting heeft gehad en er geen tekort is ontstaan als gevolg van de verbouwing.

Kredieten (tekst uit Begroting 2019)

  • Verduurzaming panden
  • Rieteweg
  • Herbestemming Statenzaalcomplex
  • Transformatie en renovatie panden voormalig SMZ

Toelichting realisatie kredieten

Zie de toelichting bij de financiële toelichting op de kredieten.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2019 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten.

Project

Omvang krediet tot en met 2019

Gerealiseerd tot en met 2018

Bestedingen 2019

Restantkrediet
31 december 2019

Stadkamer, aank&verbouwing

11.952.000

11.807.688

-

afgesloten

Verduurz div panden 100% funct

2.289.500

1.018.045

324.857

946.598

Verbouw panden vm SMZ

4.449.000

-

-

4.449.000

Melkmarkt 41, aankoop van SMZ

1.200.000

1.203.646

-

afgesloten

Melkmarkt 41 herstelwerkzaamheden

1.490.500

280.762

445.617

764.121

Achterstallig onderhoud vm SMZ

1.450.000

-

103.365

1.346.635

Verduurzaming div panden

655.500

120.601

19.998

514.901

Rieteweg10 Upgrade+sloop

175.000

78.116

8.501

afgesloten

Rieteweg10 Sloop

420.000

205.882

191.811

afgesloten

VVI park.gar.Westerlaan

139.725

-

-

afgesloten

Plaatsing zonnepanelen SDE

335.000

-

-

afgesloten

Overige investeringen doel 7.1.4:

Inpandige verbouw Koggeln 29

50.000

48.240

-

afgesloten

Verduurzaming gem. vastgoed

60.000

60.000

-

afgesloten

Cult.huis SH, verb.beg.grond

250.000

201.104

13.091

35.805

Totaal

24.916.225

15.024.084

1.107.240

8.057.060

Toelichting kredieten

Diverse projecten zijn in 2020 afgerond:

  • Plaatsing zonnepanelen SDE. Dit project is stopgezet omdat de middelen van €335.000 niet voldoende bleken om het project conform plan uit te voeren. Daarom is het project afgesloten. Er is naar een andere vorm gezocht om toch uitvoering te kunnen geven aan deze maatregelen. De aanvraag voor een nieuwe subsidie loopt op dit moment.
  • Het project Rieteweg10 is afgerond. De benodigde investering was geschat op € 595.000. De werkelijke kosten bedroegen € 485.000. Van het positieve resultaat van € 110.000 valt in 2020 €22.000 vrij vanuit de concernreserve. Daarnaast zal de lagere kapitaallast over het voordelig resultaat van  €88.000 resulteren in een structureel voordeel vanaf de begroting 2020.
  • Het project aankoop en verbouwing van de stadkamer was al eerder afgerond, maar het project was nog niet financieel afgesloten. De lagere kapitaallast als gevolg van het positieve resultaat van €144.000 was al wel structureel in de begroting vanaf 2019 verwerkt.
  • Het krediet vervangingsinvestering parkeergarage Westerlaan is beschikbaar gesteld voor het vervangen van de lift. Totale vervanging van de lift bleek echter nog niet noodzakelijk. In 2017 en 2018 zijn wel kosten gemaakt om de lift te upgraden. Deze onderhoudskosten zijn ten laste van de exploitatie en de onderhoudsreserve gekomen. Het krediet is in 2019 afgesloten. Omdat er geen uitgaven zijn gedaan zal dit resulteren in een structureel lagere kapitaallast vanaf begroting 2020.
ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 09:56:41 met de export van 07/01/2020 09:51:59