Doel 1.3.1 We versterken de eigen kracht en samenkracht van kinderen, jongeren en ouders/verzorgers zelf én het opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen in Zwolle

Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2019)

Zwolse jongeren en hun ouders zijn meestal prima in staat op eigen kracht of met hulp van eigen sociale netwerken (samen kracht) mee te doen in de samenleving en op te groeien tot zelfstandige volwassenen. Tegelijk gaat opgroeien bij bijna alle jongeren niet zonder vallen en opstaan. Afhankelijk van eigen kracht en samen-kracht, hebben sommige ouders en jeugdigen daarbij meer ondersteuning nodig dan anderen. In alle gevallen willen we hoop bieden, zodat jeugdigen en ouders weer perspectief gaan zien en in staat zijn om zelfstandig én met anderen een goed en perspectiefvol leven te leiden.

We richten ons daarom in de eerste plaats op het ondersteunen en waar nodig versterken van eigen kracht en samen-kracht van alle jongeren en ouders, waarbij ze zoveel mogelijk zelf de regie over hun leven behouden. We ondersteunen ouders om hun verantwoordelijkheid waar te maken om een stimulerende, gezonde en veilige omgeving voor hun kinderen te creëren en hen kansen te bieden om zich te ontwikkelen. Ouders staan daar gelukkig niet alleen voor. Ook familie, buren, vrienden, de school en vrijwilligers bij buitenschoolse activiteiten en professionals die met kinderen en jongeren werken geven vorm aan het opvoedklimaat waarin kinderen en jongeren opgroeien. Het helpt als er om gezinnen heen andere volwassenen zijn die ook een positief voorbeeld voor jeugdigen zijn. Een pedagogische ‘Civil Society' waarin inwoners bereid en in staat zijn om in de eigen sociale netwerken en in het publieke domein bij te dragen aan het opgroeien en opvoeden van kinderen (‘It takes a village to raise a child’).
Waar zich toch hobbels voordoen in het opgroeien en opvoeden van kinderen en jongeren is preventieve professionele ondersteuning beschikbaar als dat nodig is. Preventie is er op gericht om problemen zoveel mogelijk te voorkomen en – als die zich toch voordoen – zo vroeg mogelijk te signaleren en aan te pakken. Investeren in gerichte preventie voor de jeugd bevordert de kwaliteit van leven van jeugdigen en hun ouders en kan ook helpen om tijdig duurdere zorg in te zetten voor wie en wanneer dat echt noodzakelijk is. Daarom investeren we ook in 2019 extra in preventie jeugd.

Toelichting op realisatie doel

Het % kinderen dat naar de mening van ouders voor zichzelf kan opkomen (Kindermonitor 2017), is met 94% iets lager dan de 97% in 2013. Voor de verbetering van het opvoedingsklimaat geldt dat het % dat een verbetering signaleert juist iets hoger ligt dan in 2013.

Met ingang van 2019 zijn - na het basisonderwijs - ook op alle VO scholen ondersteuningsteams (OT) aan de slag gegaan. Daarmee is nu op alle scholen Primair en Voortgezet onderwijs een OT actief. In de OT's wegen school en gemeente samen af welke ondersteuning of inzet op preventie nodig is, thuis en op school.
Met ingang van schooljaar 2019-2020 loopt de toeleiding naar dyslexiezorg (EED) via de OT's. Een omweg via de huisarts is daarmee niet meer nodig. Bovendien ondersteunen OT's hierdoor de scholen ook preventief in hun eigen wettelijke taken voor ondersteuning van leerlingen met dyslexie (maar geen EED).

In het Cliënttevredenheidsonderzoek 2019 antwoordt 93% van de jongeren met ja op de vraag 'Ik weet waar ik terecht kan als ik hulp nodig heb'. Een stijging ten opzichte van 2018 toen 87% deze vraag bevestigend beantwoordde. Voor de ouders bleef de score gelijk: net als in 2018 antwoordt in 2019 94% van de ouders met ja op deze vraag.
Het volledige Cliëntervaringsonderzoek 2019 is te raadplegen via deze link.

Criteria (tekst uit Begroting 2019)

We versterken eigen kracht en samenkracht van kinderen, jongeren en ouders / verzorgers zelf én het opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen, zodanig dat:

  • In 2021 minimaal evenveel kinderen 0-12 jaar naar de mening van hun ouders voor zichzelf kunnen opkomen als in 2013.
  • In 2021 het opvoedklimaat is verbeterd ten opzichte van 2016.
  • In 2019 het aantal scholen in primair en voortgezet onderwijs met een ondersteuningsteam is toegenomen ten opzichte van schooljaar 2016 - 2017 (zie doel 2.3.1).
  • In 2018 meer jongeren (12-18 jaar) en ouders van jongeren (0-18 jaar) met jeugdhulp weten waar ze terecht kunnen als ze hulp nodig hebben (zie doel 2.3.1).

Indicatoren

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder

Michiel van Willigen

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 09:56:41 met de export van 07/01/2020 09:51:59